Dat Twitter een groot succes is hoeven we je waarschijnlijk niet te vertellen. Vooral privé wordt dit medium veelvuldig gebruikt door fanatieke 'Twitteraars' maar ook zakelijk is Twitter met een opmars bezig. Twitter kan gebruikt worden om je bedrijf eenvoudig te presenteren, in contact te komen/blijven met klanten of simpelweg op de hoogte te blijven wat er in jouw vakgebied gebeurt. Maar hoe presenteer je je bedrijf op de juiste wijze in slechts 140 karakters? En hoe haal je als bedrijf meer rendement uit Twitter? Wij geven je 6 Twitter tips die je direct kunt toepassen.
1. Maak jezelf bekend op twitter
Zorg ervoor dat iedereen weet dat je op Twitter zit. Communiceer dit dus via alle beschikbare kanalen. Denk hierbij aan een toevoeging op je briefpapier, visitekaartjes, in de signature van je e-mail, offline communicatie middelen zoals flyers en op de contact pagina van je website.
2. Deel de visie & missie van jouw bedrijf
Twitter is een ideale tool om mensen inzicht te geven in het dagelijks leven binnen je bedrijf. Het is, afhankelijk van je mate van transparantie, ook een platform waar je je bedrijfsvisie, doelen en plannen kan bespreken met je volgers. Kweek betrokkenheid door dit regelmatig te doen.
3. Geef tips en verhalen uit jouw vakgebied
Het is eenvoudig om nieuws te plaatsen omtrent je bedrijf. Een berichtje over nieuwe medewerkers, een update van je website of net die ene nieuwe klant die je hebt binnengehaald. Leuk, maar denk ook eens aan vakgerelateerde berichten. Laat zien dat je op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen in jouw branche, dit op de voet volgt en graag met de wereld deelt. Zoals wij dus met item doen.
4. Volg interessante personen en instanties
Volg interessante bedrijven, stichtingen en personen die iets toevoegen aan jouw vakgebied. Dit kunnen bijvoorbeeld experts, brancheorganisaties, studenten, journalisten, etc zijn. Het volgen van deze Twitteraccounts heeft diverse voordelen. Zo ontvang je interessante informatie met tips uit het vakgebied. Ook leren de personen achter deze account jou kennen. Het effect van een door jou geplaatste Tweet zal, door het grote netwerk, dus vele malen groter zijn als je interessante mensen volgt en zij jouw volgen.
5. Reageer op tweets over jouw bedrijf
Je zult merken dat je account snel volgers krijgt. Deze personen willen graag op de hoogte blijven van jou en/of jouw bedrijf. Mocht je tweets, reply's of DM's krijgen van jouw volgers, beantwoord deze dan snel en accuraat. Iedereen kan meelezen op Twitter - met uitzondering van DM (direct message) - en het valt dus zeker op als je snel reageert en de vraag op juiste wijze beantwoord. Goede voorbeelden zijn UPC Webcare, T-Mobile Webcare en ING Webcare. Zij pluizen het internet af naar reacties over hun bedrijf en reageren hierop om de klanttevredenheid hoog te houden.
6. Twitter en zoekmachine optimalisatie
Gebruik Twitter voor Zoekmachine optimalisatie. Welke ondernemer wil namelijk niet hoog scoren in Google? Twitter speelt nu, en zeker in de toekomst, een steeds grotere rol bij de zoekresultaten. Zo worden Tweets nu al direct weergegeven in de zoekresultaten van Google. Wil je in de toekomst snel resultaat boeken met zoekmachine optimalisatie? Vergeet dan niet zoekwoorden in je Tweets te gebruiken. #Tussendoor #Zoekmachineoptimalisatie #Jouwbedrijfsnaam.
Meer tips over dit onderwerp tref je aan op http://business.twitter.com/twitter101. Twitter 101 is een recentelijk gelanceerd initiatief van Twitter zelf.