De kans is groot dat je nog nooit gehoord hebt van 'Foursquare'. Deze social media startup is momenteel vooral populair in Amerika maar verovert wereldwijd steeds meer gebruikers en nu is dus ook Nederland aan de beurt. Foursquare is een op locatie gebaseerde Twitter. Met Foursquare kunnen gebruikers tips van locaties met elkaar delen. Gebruikers van Foursquare krijgen punten voor de tips maar ook voor het 'inchecken' op een locatie. Met het inchecken wordt bedoeld dat je aangeeft: ik ben nu op deze locatie aanwezig. Je denk nu misschien: wat moet ik hier (als bedrijf) mee? Het volgende...
We beginnen de Foursquare-taart te verdelen in drie stukken. Voor vijftig procent is Foursquare een mobiele friend-finder, voor dertig procent een social cityguide en voor twintig procent een nightlife game. Eerstgenoemde geeft aan dat je met Foursquare gemakkelijk je vrienden kunt volgen en dus op de hoogte bent waar deze uithangen. Voor twintig procent is het een nightlife game. Zie Foursquare hier als middel om te kijken in welke kroeg/discotheek er veel mensen ingecheckt zijn en er grote kans is op gezelligheid. Het derde stuk van de taart (dertig procent) en tevens belangrijkste deel gaat uit naar social cityguide en hier gaan we vooral op inzetten in dit blogartikel.
"Social cityguide" kan heel eenvoudig gebruikt worden als gratis reclame voor je bedrijf en/of winkel. Stel, je wil meer bezoekers trekken naar jouw restaurant maar merkt dat traditionele offline reclame niet (meer) werkt. Toch wil je bezoekers en met name de trouwe bezoekers, belonen met een korting of extraatje. Een broodje halen bij het Broodhuys in Leeuwarden, een heerlijke maaltijd nuttigen bij Humphreys of een snelle hap bij Turquoise wordt op deze manier leuker en leidt indirect tot meer bezoeken en belangrijk: herhalingsaankopen!
Een goed voorbeeld is boekenwinkel Selexyz de tille in Leeuwarden. Als je in de buurt bent van deze winkel in de binnenstad, verschijnt er in Foursquare direct een melding met "special offer nearby". De bezoeker wordt getriggert om op zoek te gaan naar de aanbieding en komt uit bij Selexyz. Na 10 maal inchecken op deze locatie word je beloont met een gratis bestseller boek! Door Foursquare leer je je vaste klanten kennen en je kunt ze eenvoudig belonen.
Denk bijvoorbeeld eens aan:
- Gebruik het als een klantenkaart. "Ontvangen 1 donut gratis bij 10 checkins".
- Gebruik het bonus- of upgrade systeem. "Gratis slagroom op je koffie als u incheckt op Foursquare".
- Geef een boost aan rustige dagen."20% korting op dinsdagochtend als je incheckt op Foursquare".
Tussendoor internet & marketing heeft naast deze drie voorbeeld toepassingen nog vele andere mogelijkheden om Foursquare succesvol in te zetten voor jouw business. Foursquare wordt door early adopters gezien als dé internethit van 2010 op het gebied van social media. Dat is ook niet vreemd aangezien deze week de 4 miljoenste gebruiker is verwelkomt en er per dag 20.000 leden bij komen. Het ideale moment dus om nu te starten met deze gratis op locatiegebaseerde dienst die je klanten oplevert.