Sociaal falen

Door op | in Weblog

Je zou zeggen, zo moeilijk kan het toch allemaal niet zijn? Maar ja, wie zegt dat? Een Social Media junkie op een kantoor omringt door webdesigners die het fenomeen ‘Social Media’ zo ongeveer bedacht hadden kunnen hebben. In de werkelijkheid blijkt social media nog steeds een doorn in het oog te zijn voor veel ondernemers. De wil is er wel, maar hoe werkt dat toch allemaal? Vijf hoofdredenen waarom merken falen met social media en een paar handige tips en tricks om met je bedrijf op sociaal vlak succesvol te zijn.

1. Luisteren met dovemans oren.

Voorzichtig de eerste stapjes zetten op het gebied van social media, om er bij te horen en natuurlijk om stiekem mee te gluren wat de buurman doet. Dit is een veel gemaakte fout. Je kunt zo gezegd zo veel luisteren als je zelf wilt, maar op deze manier creëer je totaal geen ‘engagement’ met je klant of gast. Zo’n beetje 90% van social media gaat namelijk om interactie.

2. Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.

Het gebruik van social media wordt nog steeds door veel ondernemers gezien als ‘speciaal’ en ‘apart’. Het gebruiken van een aparte strategie voor social media naast de reguliere (online) marketingstrategie komt hierdoor nog erg veel voor. Wanneer je logisch nadenkt zorgt dit alleen maar voor extra werk en is het tevens ‘gevaarlijk’ omdat er hierdoor verschillende campagnes door elkaar lopen. Social media moet een onderdeel zijn van de marketing strategie, consumenten kom je immers overal tegen tijdens een campagne: Facebook, de blogpagina, Hyves, ‘mentions’ op Twitter en natuurlijk de corporate website.

De kracht ligt ‘m in het tezamen inzetten van deze factoren/tools. Doe je dit niet, en werken jouw online kanalen ieder voor zich dan loopt het geheid in de soep. Kijk maar naar de hoofd sponsoren van het afgelopen WK-voetbal in Zuid-Afrika. Stuk voor stuk bedrijven met een merkbekendheid van de wolkenkrabbers op Times Square tot de sloppenwijken van Beijing. Maar wat deden ze fout? Inderdaad, de content van de campagnes werd niet tegelijk ingezet op alle online media. Deze bedrijven spendeerden een fortuin aan het sponsoring maar misten de waarde van het zogeheten ‘long-tail engagement’ en de mogelijkheid tot een ‘virale’ verspreiding via bijvoorbeeld Hyves en Facebook.

3. Hebben, hebben, hebben!

De titel van dit punt klinkt natuurlijk heel goedkoop, maar het is wel wat de consument denkt, dus het werkt. Het bedenken van een goede content is en blijft lastig. Alhoewel, wanneer je het probeert met de klassieke recepten zoals wedstrijden, waardebonnen en loterijen is het toch weer makkelijker dan je denkt.

4. Where’s that place?

Kan er bij jouw bedrijf nog helemaal niet ingecheckt worden? Krap jezelf dan maar eens even achter de oren. Gelukkig doe je dit niet alleen, want ondernemers beseffen nog onvoldoende wat location-based services zoals FourSquare en Feestje voor hun bedrijf kunnen betekenen. ‘Maar dit zijn toch alleen maar spelletjes?’ NEE! Juist het spelelement in deze applicaties zorgen ervoor dat jouw klandizie zal stijgen. Dus niet langer meer ABC ik kap er mee, maar gewoon mee doen.

5. Meten is weten

Het is nou eenmaal lastig om het succes van social media te meten. En wanneer het resultaat niet direct zichtbaar is via gemeten resultaten kan dit best wel frustrerend zijn. Waarom steek je immers tijd en liefde in al die sociale media? Maar gebruik het niet als reden om te stoppen.

Een handige tip is om op bepaalde factoren te focussen. Neem bijvoorbeeld genereren van nieuwe klanten aan de hand van promoties en gebruik hierbij FourSquare. Via de check-ins van unieke bezoekers kan je eenvoudig kijken hoeveel nieuwe klanten/gasten jouw promotie heeft opgeleverd.