Onlangs bezocht ik de HotelloTop op de Horecava 2011. Rede van mijn bezoek was het uiterst interessante onderwerp van het congres; Social Media. Met redelijk wat voorkennis dacht ik goed te zijn voorbereid op het congres, niets bleek echter minder waar.
Na heel wat vlotte babbels en gladde praatjes kwam ik er achter dat mijn mening over social media wellicht ietwat kortzichtig was, want iedereen met een eigen bedrijf deed toch al wel aan social media? Het resultaat van de stemming aldaar bleek erg vies tegen te vallen. Slechts een handvol van de 700 aanwezigen stak enthousiast de handen in de lucht toen er gevraagd werd wie er persoonlijk erg actief was op de verschillende social media platforms. Enkele twijfelende half opgestoken handen completeerde de groep ‘social media pioniers’.
Veel van de genodigden zouden zonder na te denken op de ‘like’ button van Facebook rammen als ze een fanpage van social media tegen zouden komen. Maar welke resultaten ze er zelf mee zouden kunnen behalen voor hun bedrijf? Geen flauw benul van. ‘Social media is een toy.’ Dat bleek overduidelijk de gedachte te zijn van de bezoeker. Iedereen vind het leuk, maar zodra we meer moeten doen dan een berichtje leuk vinden of een tweet plaatsen schieten we massaal dicht. We voelen een verplichting, en dat is nou weer net niet leuk.
Social media is absoluut geen toy!
Laat ik over deze kortzichtige gedachte heel kort en duidelijk zijn. Social media is absoluut geen toy! Het is momenteel een belangrijkste troef die je in handen hebt met betrekking tot alles wat maar met marketing en communicatie te maken heeft. De wereld ligt zo gezegd ‘aan jouw voeten’. Veel van je potentiële klanten zijn namelijk al wel actief op social media en voor jou dus eenvoudig en tevens gratis te bereiken. En zeg nou zelf, jouw merk gratis promoten en daarmee je imago opschroeven én de sales bevorderen, wie wil dat nou niet?
Wanneer je dit inziet is het nu enkel nog een kwestie van durf en de wil om iets van jouw kostbare tijd te investeren. Tenminste, je kunt er voor kiezen om zelf voor alle updates en acties op het sociale vlak te verzorgen maar je kunt hier natuurlijk ook iemand voor inschakelen.
Kies je voor de eerste optie, en ga je in eigen persoon aan de slag met het next-gen markten, dan zijn er een paar dingen waar je aan moet denken alvorens je aan de slag gaat.
Zorg er voor dat je altijd goed geïnformeerd bent over de platformen waar je op aan de slag gaat, dit zorgt er voor dat je vanaf het begin al professionaliteit uitstraalt.
Reageer altijd op reacties of vragen van jouw volgers. Een reactie zorgt voor een positieve uitstraling terwijl geen reactie voor een negatieve ervaring zorgt die minder snel vergeten zal worden dan een positieve ervaring.
Zorg er voor dat de platformen waarop je actief bent, aan elkaar gelinkt zijn en dat deze ook geïntegreerd zijn op jouw website. Hierdoor creëer je een sluitende cirkel waardoor de door jou verstrekte informatie betrouwbaar, doeltreffend, professioneel en effectief zal zijn.
Het implementeren van deze tool op jouw nieuwe of bestaande website kan eenvoudig worden verzorgt door Tussendoor internet & marketing. En eenmaal actief in de wondere wereld van social media kun je gewoon ‘ff tussendoor’ wat nieuwe klanten werven voor jouw onderneming.