Onlangs kwam ik een geweldig initiatief tegen: Pay With a Tweet oftewel betalen met een berichtje op Twitter. Pay with a Tweet werkt als volgt: je stelt iets (een PDF, een MP3 of wat dan ook, als het maar digitaal te verkrijgen is) beschikbaar, maar er is één voorwaarde; je moet een vooraf opgestelde tweet versturen naar je eigen volgers. Dus in ruil voor een promotie onder je volledige netwerk krijg je de download gratis.
Nou "gratis" is het eigenlijk niet helemaal want de betaalmethode om bijvoorbeeld de .PDF versie te kunnen downloaden heet Twitter en de munteenheid is 'Tweet'. Makkelijker is het niet te maken, zolang je je volgers maar even op de hoogte brengt. De Buzz gaat via Twitter en je Tweets komen op, mits gekoppeld, Facebook, LinkedIn, Hyves en op de andere Social Media sites. Slim en voor iedere uitgever, producent of creatieveling geweldig om mee te experimenteren. Blijf wel zorgen voor relevantie en wees bewust van je followers en waarom ze jou volgen.
Hoe ik bij dit initiatief kwam? Ik downloadde het gratis ebook van Seth Godin (wereldwijd dé expert op het gebied van marketing). Met duizenden downloads is de Nederlandse vertaling van ‘What matters now’ - gemaakt door Lucy Wobma en vormgegeven en geconverteerd naar ePub door Wiebe de Jager - een groot succes te noemen. Na het automatisch posten van de Tweet “Ik heb net het gratis ebook Wat er nu toe doet van Seth Godin gedownload via eReaders.nl, krijg je direct toegang tot de download.
Zelf een "pay with a tweet" actie opzetten? Het kan eenvoudig en gratis via de website.