Je kent het wel, de stapel folders, brochures en kortingscoupons van de bekende grootgrutters, witgoedzaken, en de plaatselijke groenteboer die u op maandag en dinsdagochtend op de mat vindt. Je hond waagt zich er al niet eens meer aan om deze van de mat op te rapen en op de salontafel neer te leggen aangezien het pakket nou eenmaal te dik is geworden om nog in zijn bek te nemen. Wat misschien dan nog wel de moeite waard is, zijn de nieuwsbrieven die jij ontvangt van bedrijven waar je graag bij winkelt, zaken mee doet of simpelweg mee geassocieerd wilt worden. Helaas verschijnt de papieren nieuwsbrief steeds minder vaak op de deurmat.
Dit heeft meerdere redenen. Als voornaamste reden kan de digitalisering worden aangewezen, veel bedrijven sturen via de e-mail een nieuwsbrief naar mensen die zich hier voor ingeschreven hebben. Maar denk bijvoorbeeld ook aan ‘sustainability’, iets wat de afgelopen jaren erg populair is geworden onder de ondernemers. Secundaire reden is dat de nieuwsbrieven die u nog wel thuis op papier ontvangt vaak van de grote loterijen zijn die je voor de zoveelste keer blij maken met een half miljoen euro. Veel bedrijven, en jouw bedrijf waarschijnlijk ook, willen zich onder andere hierdoor niet meer associëren met de papieren nieuwsbrief.
Digitaal adverteren is nou eenmaal goedkoper, effectiever en milieuvriendelijker. Al moet je het dan natuurlijk wel goed doen.
Hoe kan je er nou toch voor zorgen dat jouw nieuwsitems op een persoonlijke manier onder de aandacht gebracht worden bij de mensen die je graag wilt bereiken? En hoe zorg je er voor dat de nieuwsbrief/folder interessant genoeg is zodat deze daadwerkelijk wordt gelezen door de ontvanger en niet - zoals de stapel folders op maandagmorgen - gelijk ongelezen richting de papierbak gaat?
Twee interessante vragen om te beantwoorden. Voor de eerste vraag geldt dat het belangrijk is dat de juiste mensen de nieuwsbrief ontvangen. Zorg er voor dat jouw nieuwsbrief niet gezien wordt als spam, maar als interessant leesobject. Doe dit door mensen in te laten schrijven voor de nieuwsbrief. Hierdoor filter je heel simpel de geïnteresseerden van de ongeïnteresseerden. Maak de nieuwsbrief wel beschikbaar voor iedere bezoeker op de website en laat al je volgers weten dat er een nieuwe editie van de nieuwsbrief beschikbaar is via sociale media.
Ook de tweede vraag heeft een vrij eenvoudig antwoord namelijk; originaliteit. Zorg er ten alle tijden voor dat jouw nieuwsbrief een interessant leesobject is en niet de zoveelste nieuwsbrief van de dag. Hoe? Door middel van goede vormgeving, interessante content en exclusieve aanbiedingen. Wees vooruitstrevend wanneer het gaat om gebruik van sociale media en creëer een ‘wow-effect’ voor de lezer door bovenstaande tips te combineren. Spreek de lezer ook persoonlijk aan. Laat de lezer merken dat de nieuwsbrief om hem draait en laat het overkomen als een persoonlijke nieuwsbrief die eigenlijk alleen voor hem of haar bestemd is. Een extra tip: schrijf op persoonlijke titel. "Ik" wil je dit laten zien in plaats van wij/bedrijfsnaam/etc.
Een goed digitaal uithangbord is niet alleen de website, maar ook het belangrijkste advertentiemiddel; de nieuwsbrief.