Nederlanders zijn een druk volk. Tenminste sommigen zijn dat echt, anderen pretenderen het te zijn. Bij ons snelle drukke leventje hoort natuurlijk ook een fancy telefoontje. Eentje die zoveel dingen kan dat je bijna zou vergeten dat je er ook ‘gewoon’ nog mee kan bellen. Of beter nog, we hebben ook een ‘tablet’. Een Tablet? Ja! Zo’n apparaat van bijvoorbeeld Apple of Samsung waarop je buurman in de trein nog beter kan meelezen wat je aan het e-mailen bent en met wie je om 16.00 uur die belangrijke afspraak hebt.
Het voordeel van deze zo gehete ‘smartphones’ en de steeds sterker opkomende tablets is dat je niets meer hoeft te missen van wat er in de wereld gebeurt. En dat is precies wat de gemiddelde ‘drukke’ Nederlander op het moment graag wilt. Overal bij zijn terwijl we daar eigenlijk geen tijd voor hebben. De oplossing lijkt te zijn gevonden. Digitale magazines en kranten.
Waar bij de lancering van Apple’s iPad heel voorzichtig werd gefluisterd over digitale uitgaven van een krant of tijdschrift wordt er inmiddels overal een digitaal leesbare variant van uitgegeven. Zo kun je het nieuws van NU.nl heel eenvoudig op je telefoon of tablet lezen als je de speciale (gratis) applicatie van de nieuwswebsite hebt geïnstalleerd.
De applicatie van NU.nl is gratis, en zo zijn er vele nieuwswebsites en magazines die gratis zijn, maar er zijn ook kranten en tijdschriften waar je wel gewoon voor moet betalen. Hoe werkt het? Heel eenvoudig, je neemt een abonnement, betaald per maand of voor de applicatie en in ruil hiervoor ontvang je je favoriete krant of magazine. Niet meer, niet minder. Alhoewel, je kan het lezen wanneer je maar wilt en je duwt bovendien niet constant je buurman in de trein van zijn stoel wanneer je een pagina om wilt slaan.
Het mooie aan deze digitale media exposure is dat zo’n beetje alles mogelijk is. Waar je het in een papieren krant met een foto moet doen, kan er in de digitale uitgave van diezelfde krant een interactief filmpje geplaatst worden. Je zou dit het nieuwe lezen kunnen noemen. Een leuke combinatie van beeld, geluid en tekst.
Een van de grote voordelen aan een digitaal magazine, krant of misschien zelfs een nieuwsbrief is dat je het allemaal net even wat persoonlijker kan maken. Dit is fijn voor de lezer, maar ook zeker aantrekkelijk voor adverteerders. Wanneer je op een slimme manier gebruik maakt van de gegevens van je abonnees kun je vrij eenvoudig zien waar de interesse van een bepaalde abonnee ligt. Hier kun je dan bijvoorbeeld weer bepaalde reclame of artikels aan koppelen die verschijnen tijdens het lezen. Op deze manier bereik je met reclame veel eenvoudiger en effectiever de juiste doelgroep en zal een lezer zich veel sneller ‘begrepen’ voelen omdat hij/zij precies de informatie ontvangt die hem/haar interesseert.
De digitalisering van de bestaande media is in volle gang. Of deze digitale kranten, magazines en nieuwsbrieven de originele gedrukte versies ooit helemaal zullen verdrijven is nog maar de vraag. Dat het, vooral op het vlak van marketing, effectiever is mag een ding zijn wat zeker is.