Blog

Google Analytics Real-Time en Premium

Door op | in Weblog

Google heeft aangekondigd dat ze het statistiekenpakket Analytics gaan uitbreiden. Google Analytics wordt voorzien van een aantal real-time rapporten, waarmee je je website bezoekers straks real-time kunt volgen. Naast deze mooie wijziging, die van toepassing kan zijn op social media monitoring, komt Google ook met een premium versie van de webstatistieken: Google Premium.

Vaak wordt webanalytics nog over het hoofd gezien door bedrijven. Wat we van deze update moeten leren, denk ik, is dat Google hiermee een belangrijke stap zet naar het monitoren van de relatie met websitegebruikers. Uiteindelijk zullen we gaan richting het real-time optimaliseren, helpen en bijsturen van onze gebruikers op onze sites. De ervaring optimaliseren. Het gaat niet om de statistieken, de gemiddeldes, het zal gaan om iedere individuele ervaring zo optimaal mogelijk te maken.

Real-time

De mogelijkheid tot real-time was in andere analyticspakketten reeds jarenlang aanwezig. Het was voor de gevorderde Google Analytics gebruiker vaak een reden om naast Google Analytics voor een tweede webstatistiekenprogramma te kiezen. Dit puur om de bezoeker real-time te kunnen volgen en niet 24 uur op deze informatie hoeven wachten.

Google hecht al een tijdje belang aan de snelheid van het laden van webpagina’s. Het internet wordt meer en meer real-time en social media speelt hierin een bijzonder grote rol. Nog niet iedereen zal deze real-time rapporten meteen terugvinden in het Analyticspakket. Google laat weten dat het dit de komende weken mondjesmaat zal uitrollen over de verschillende gebruikers. De real-time rapporten zullen beschikbaar zijn in de standard-view van Google Analytics en zal dus niet samenwerken met Analytics filters.

Premium

Naast de gratis versie van Google Analytics komt Google ook met een betalende versie: Google Premium. Hierover zijn al vele speculaties gaande, maar voor alle duidelijkheid: de gratis versie blijft gewoon bestaan. Website-statistieken blijven voor Google vanzelfsprekend uiterst belangrijk dus de gratis variant zal gewoon blijven. Het is ook voor hen de grootste bron van info over wat er in de wereld gebeurt. Wat is er nu mooier dat al deze informatie gratis aan Google te overhandigen in ruil voor wat grafiekjes.

Google Premium heeft bijkomende voordelen voor zijn gebruikers:
  • Extra verwerkingskracht: waardoor de metingen nog preciezer worden;
  • Garanties of service level degrees (SLA’s);
  • Geavanceerde functionaliteiten: zoals conversie attributie (welke verschillende kanalen hebben in welke mate bijgedragen tot een conversie: i.p.v. enkel het laatste gebruikte kanaal met de eer te gaan laten lopen);
  • Goedkoop is het niet. Pricing begint vanaf 150.000 USD. Google Premium is voorlopig enkel beschikbaar in de US, UK en Canada.