2011 is toch wel het jaar geweest waarin Social media haar definitieve doorbraak heeft gemaakt. Je kunt er simpelweg niet meer omheen. Privé en zakelijk is het dé manier om je mening, nieuws of een andere boodschap te delen. Social media is de manier om je merk te maken (of te breken), nieuws te delen en mensen up-to-date te houden. Toch merk ik dat nog veel bedrijven die de stap niet aan durven en/of willen. De 5 meest gehoorde redenen zal ik hieronder ontkrachten, zodat ook u in 2012 met social media aan de slag kunt!
1: Ik heb niks interessants te delen
Dit is een veelgehoord argument van bedrijven om niet actief te hoeven zijn op social media. In principe houdt dit in dat het bedrijf haar eigen product en/of dienst simpelweg niet zo geweldig vindt als dat hoort te zijn, want ieder bedrijf vindt haar eigen product toch geweldig? Als dat zo is, dan wil je dat logischerwijs ook met zoveel mogelijk mensen delen. Social media is daar de ideale manier voor! Bijkomend voordeel is ook nog, dat je het niet aan iedereen hoeft te vertellen, je vertelt het alleen tegen de mensen die het ook daadwerkelijk interessant vinden.
2: Niemand wil horen wat ik te zeggen heb
Dit slaat terug op het eerste argument. Ben je overtuigd van je eigen dienstverlening en/of producten, dan zijn er wel degelijk mensen die willen horen wat je te zeggen hebt. Nogmaals; je hoeft je boodschap niet aan iedereen te vertellen, maar alleen tegen de mensen die interesse hebben in je product. Er zijn genoeg mensen die geen interesse hebben, maar het gaat er bij social media juist om dat je de mensen met interesse op een eenvoudige manier kunt bereiken. Ben je overtuigd met je eigen product? Dan hoor je actief te zijn op social media!
3: Mijn doelgroep zit niet op sociale netwerken
Dit is een begrijpelijk argument. Het is ook zo dat niet 'alle' doelgroepen aanwezig zijn en sommige doelgroepen meer zijn vertegenwoordigd dan anderen, maar dit is nog geen excuus om niet actief te zijn. Uit diverse onderzoeken blijkt dat social media de populairste online bezigheid is. Van iedere 5 minuten die men online is, wordt 1 minuut besteed aan social media. Daarbij bereikt Facebook alleen al meer dan de helft van het online publiek. Waar momenteel de "jeugd" de grootste groep is op gebied van social media, zijn 55+ers de snelt groeiende groep. Jong en oud begint zich te begeven op de platformen. Social media is overigens niet alleen Twitter en Facebook, ook YouTube (muziek, entertainment) en LinkedIn (B2B) horen hierbij.
4: Ik geloof niet in sociale media
Als dat na de cijfers van punt 3 nog steeds zo is, dan adviseren we je in eerste instantie om eens contact met ons op te nemen voor een vrijblijvend gesprek. De cijfers spreken namelijk voor zich. Er wordt ontzettend veel tijd doorgebracht op social media kanalen, doelgroepen zijn enorm specifiek te definiëren en je hoeft niemand lastig te vallen die géén interesse heeft. Nogmaals, bent u niet overtuigd, dan nodigen wij u graag uit om contact met ons op te nemen.
5: Ik heb geen tijd
Dit is een begrijpelijk punt. Social media neemt nou eenmaal tijd in beslag, helemaal als je dit goed wilt doen. Eens in de week een boodschap plaatsen, niet reageren op geïnteresseerden (via social media) is dodelijk en zorgt ervoor dat het principe niet werkt. Tussendoor neemt het gebruik van social media volledig voor u uit handen. Wij verzorgen ieder gewenst kanaal voor u en zorgen dat "u" actief bent op de kanalen en geïnteresseerden snel hun antwoord krijgen.