Creativiteit op de werkvloer door Social Media

Door op | in Weblog

Je hoort het steeds vaker. Een werkgever of afdelingshoofd dat zijn of haar werknemers verbiedt om actief te zijn op sociale media onder werktijd. Waarom? Omdat het de productiviteit ernstig zou verlagen en omdat er natuurlijk altijd een mogelijkheid bestaat dat de werknemers negatief zijn over het bedrijf wanneer er op de werkvloer wat voorvalt.

Nu is een eenvoudige volgende vraag: Is dit wel verstandig? Als je wilt dat je werknemers geïsoleerd aan een geheim kernexperiment werken zou je kunnen zeggen, Ja het is verstandig. Maar wanneer je van je werknemers verlangt dat ze innovatief zijn en met veel nieuwe creatieve ideeën komen dan kun je ze maar beter hun gang laten gaan op de sociale netwerken. Dit blijkt namelijk uit een tweejarig onderzoek van TNO onder 3300 werknemers van diverse bedrijven.

Het onderzoek laat onder meer zien dat bedrijven die creativiteit hoog in het vaandel hebben staan, enorm gebaat zijn bij de externe invloeden die via sociale media op de werknemers neerdwarrelen. Zelfs wanneer je werknemers een vast werkpatroon hebben kan het van belang zijn dat ze onder werktijd juist wat afgeleid worden en dus beïnvloed worden door sociale media aldus de onderzoekers.

De vraag blijft natuurlijk dat je niet wilt dat er voor privédoeleinden wordt 'getwittert' of 'gefacebookt'. Hoe houd je een oogje in het zeil zonder dat je gezien wordt als wijkagent? Gebruik bijvoorbeeld de programma’s van Obtract. Met deze tools kan je zien waar je werknemers zich digitaal bevinden en waar ze dus door worden afgeleid.