QR code als marketingtool

Door op | in Weblog

Volgens mij kent iedereen inmiddels wel de bekende vierkante streepjescodes. De QR code is namelijk niet meer weg te denken uit het Nederlandse straatbeeld. Zo tref je de QR-codes aan in kranten, supermarkten en ook al op ABRI's langs de weg. Maar wat is een QR code nou precies en waarom is 'ie zo populair?

Zelf een QR-code aanmaken? Dan kan op www.qrgenerator.nl

De QR code vindt zijn oorsprong in Azië. Mobiele commercie maakt hier al geruime tijd deel uit van het dagelijks leven. Het gaat in Azië zelfs zo ver dat de QR-code op grafstenen staat afgebeeld. In Nederland is de QR-code in opkomst. Bijvoorbeeld reizigers in Nederland kunnen gemakkelijk en snel reisinformatie ontvangen door de QR-code te scannen die op 9292.nl wordt vermeld. Tevens heeft Go Tan - bedrijf in Oosterse levensmiddelen - een campagne opgezet met een QR-code op flesjes van wokingrediënten. De QR-code geeft extra informatie over het product en een bijbehorend recept. Ook dagblad Spits, diverse musea en enkele standbeelden in diverse steden zijn al voorzien van QR-codes.

Wat hebben die Japanners hier vervolgens mee gedaan? Zij hebben ervoor gezorgd dat zij ‘barcodes’ in het bezit hebben die gescand kunnen worden met een telefoon. De camera van je telefoon moet de code ’scannen’ en vervolgens vertaalt je telefoon deze code naar een url. Deze url kan je vervolgens in de browser van je telefoon openen, waardoor je dus op de mobiele site van het product uit komt. Voorbeeld: Je staat bij de bushalte en je ziet op de ABRI naast je met een interessante aanbieding. Je krijgt een gratis sample. Om deze direct aan te vragen scan je de code met jouw mobiel, je wordt doorgestuurd naar de mobiele actie pagina en je kunt de proefverpakking direct aanvragen. Handig, snel en een hoge(re) conversie op de marketingcampagne.

Naast het opnemen van een url in de QR-code zoals in het bovenstaande voorbeeld, kan je ook andere informatie hierin kwijt. Hierbij moet je denken aan e-mailadressen, contactinformatie (inclusief het opslaan in het telefoonboek van je mobiel), teksten, GEO-locaties (Google maps), SMS berichten, telefoonnummers, agenda-afspraken of bijvoorbeeld links naar videocontent. Denk bijvoorbeeld eens aan een visitekaartje met een QR-code. De inhoud van de code betreft dan alle informatie die het kaartje ook vertegenwoordigd en worden - na het scannen - direct toegevoegd aan het adressenboek op de mobiel. De mogelijkheden zijn dus eindeloos.