Marcom 14 - Playground for professionals

Door op | in Weblog

Twee dagen lang konden bezoekers genieten van (internationale) topsprekers en experts op het gebied van Marketing en Communicatie. Ook dit jaar deden meer dan 100 sprekers hun verhaal op Marcom 14 Playground for professionals. Tussendoor was aanwezig om de laatste nieuwtjes en technieken op te pikken.

'A Useful Guide to the Brand Utility’

Gamification

Veel bedrijven geven grote bedragen uit aan marketing campagnes en richten zich op service. Zo viel KLM bijvoorbeeld op door haar webcare. Iets dat tegenwoordig voor de grote merken een standaard is, in plaats van een extra service.

Ingmar de Lange ,oprichter van Mountview, is expert op het gebied van strategie en conceptontwikkeling waarbij hij richt zich op innovatieve marketingtechnieken. Ingmar ging in op Brand utility’s; een stukje gereedschap dat wordt aangeboden door een merk om zichzelf te promoten.

In de meeste gevallen wordt dit door bedrijven aangeboden in de vorm van een dienst met als uitgangspunt: functionaliteit. Mensen gaan pas gebruik maken van deze diensten als ze er echt iets aan hebben!

Hoe kun je iets makkelijker maken voor je klant? Door het mobiele internet wordt het voor merken steeds makkelijker aanwezig te zijn in het dagelijks leven van de klant. Bijna 80% van het mobiele verkeer komt via mobiele applicaties.

Een brand utility richt zich niet op een demografische gebruikersgroep maar op een bepaalde behoefte of interesse van consumenten.

Nike houdt bijvoorbeeld bij welke routes je loopt en je kunt online de competitie aangaan met andere hardlopers. Delta-Airlines laat je inchecken via je mobiele telefoon, niet grensverleggend maar wel erg handig. Een ander voorbeeld is de ING met de wegwijzer applicatie, waarmee je kan zien waar het dichtstbijzijnde pin-apparaat is.

Zo lanceerde Zip-Car onlangs een nieuwe dienst waarmee je kan zien waar je de dichtstbijzijnde auto kan huren. Naast mobiele apps kun je ook denken aan vele andere vormen van Brand utility’s. Heineken komt op evenementen al naar je toe met een mobiele bar, zodat je gemakkelijker een biertje kan kopen.

Marketing en Communicatie verschuift steeds meer van promotie naar dienstverlening. Op dit moment spelen vooral de grotere merken hier steeds meer op in. Het creëren van gemak en behoeftes voor de klant.

Je kunt het als bedrijf zien als reclamegeld, maar dan anders besteed. Ook in de reclamewereld zal er de komende jaren veel veranderen. Het ontwikkelen van een brand utility is immers totaal anders dan het opzetten van een communicatie of marketing campagne.

Gamification: Laat mensen spelen met een merk

Marcom14

Een andere interessante presentatie was die van Bart Hufen. Bart ontwikkelt digitale strategieën en interactieve concepten die gebaseerd zijn op game-mechanieken om het gedrag van consumenten, organisaties of medewerkers te veranderen.

Gamification is een trend die steeds vaker door bedrijven wordt oppakt. Motiverende spelelementen worden omgetoverd in dagelijks bezigheden zoals werk waarbij wordt nadruk gelegd op betrokkenheid en oplossingsgericht denken.

Ben je benieuwd geworden naar de kracht van gamification en hoe je dit kunt toepassen? Een leuk voorbeeld van zon game is te vinden op de brandnewflavour website. Inloggen kan met 9991 met wachtwoord 03-03-1980

Belcompany heeft met deze game haar werknemers getraind op betere inhoudelijke gesprekken en meer verkopen.