Klanten van je webshop zijn door zoekmachines als Google gewend geraakt aan snelle en effectieve zoekresultaten. Jouw webshop zal ongetwijfeld ook een zoekfunctie hebben waarmee uw bezoekers direct kunnen zoeken naar het gewenste product.
Net als de resultaten in Google, verwachten klanten tegenwoordig ook direct de juiste resultaten te vinden in een webshop. Daarom zoeken ze immers.
Een goed werkende zoekfunctie is daarom niet alleen belangrijk voor de bezoeker, maar ook voor jou als webshop eigenaar. Elke bezoeker die een specifieke zoekopdracht plaatst op je webshop heeft namelijk de intentie om een product te kopen.
De afgelopen jaren zijn er nogal wat vragen ontstaan over de zoekfunctie in Magento. In deze blog gaan we in op de verschillende mogelijkheden die Magento op dat vlak te bieden heeft.
De standaard zoekfunctie van Magento
Stel. Je hebt een webwinkel met een uitgebreid assortiment Lego artikelen. Deze artikelen geef je dan verschillende titels mee zoals bijvoorbeeld:
- Lego 8479 paard en wagen
- Lego Krokodil
- Lego Tractor
Voor Google en de bezoeker is het logisch dat het hier gaat om producten van Lego. Een potentiële klant die specifiek op zoek zal zijn naar een "Lego Krokodil" in de Magento zoekfunctie, zal door de standaard zoekfunctie van Magento een heel ander Lego product voorgeschoteld krijgen. Dat terwijl het product gewoon in het assortiment aanwezig is.
Magento zal alle producten laten zien waar het woord "Lego" in staat. Er worden onlogisch gerangschikte resultaten getoond waardoor de kans groot is dat de potentiële klant afhaakt en jij een verkoop misloopt.
Met het aanpassen van de zoekfunctie in Magento zijn hier gelukkig oplossingen voor.
Verschillende zoekfuncties binnen Magento
De Magento zoekfunctie heeft drie verschillende standen namelijk: “Like” , “Fulltext” en Combine (Like and Fulltext).
Deze optie kun je instellen op de volgende manier:
- Login in Magento
- Ga naar het kopje Systeem
- Kies de optie Configuratie
- Onder het kopje Catalogus kies je de optie Catalogus
- Open het kopje Catalogus zoekopdracht
- Achter “zoek in type” kun je de verschillende zoekstanden selecteren
Vergeet niet de Catalogus zoekopdracht index te her-indexeren via systeem – Index Management
Like
Like is de standaard instelling van Magento en is zoekwoord gebaseerd.
Deze zoekfunctie gaat uit van het of/of principe. Wanneer een bezoeker zoekt op "Lego 8479" zullen alle resultaten met het zoekwoord Lego getoond worden op willekeurige volgorde. De like methode is niet gebaseerd op relevantie en is alleen handig wanneer bezoekers per ongeluk een productnaam verkeerd intikken. De minimale lengte van de zoekopdracht in de Like functie dient één karakter te zijn.
Full Text
Wanneer je de Full Text methode gebruikt als zoekfunctie krijgen de bezoekers resultaten te zien op basis van relevantie.
De Fulltext methode zal geen gedeeltelijke resultaten tonen. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt op “note” zal er geen “notebook” resultaat te zien zijn.
Het nadeel van de Full text zoekfunctie kan zijn dat bezoekers een fout maken bij het intypen van het zoekwoord. Hierdoor krijgen ze niet het product te zien waar ze naar op zoek zijn. Om deze reden kan het beter zijn om de volgende “combine” methode te gebruiken.
Combine
Bij de combine zoekfunctie worden de bovenstaande methodes gecombineerd. Er wordt door Magento eerst gezocht op “fulltext” en vervolgens op “Like”.
Wanneer je bijvoorbeeld de zoekopdracht "Lego 8479" zal invoeren verschijnt het gewenste product als eerste in de resultaten, gevolgd door de overige lego artikelen.
Persoonlijk hebben wij ervaren dat de combine functie de meest relevante resultaten geeft, vooral bij grote aantallen artikelen.
Wil je meer informatie over de mogelijkheden met betrekking tot het optimaliseren en meten van de zoekfunctie in jouw webwinkel? Neem dan gerust contact met ons op.