Een tijdje geleden kwam het nieuws naar buiten dat Facebook zou komen met ‘Facebook Places‘. Deze dienst is al geruime tijd actief in de Verenigde Staten en sinds enkele dagen mogen wij ook gebruik maken van deze LBS. Facebook Places is eigenlijk een kopie van bestaande locatie-diensten als Foursquare, Feest.je en Gowalla maar Facebook zet in op 'gemak'. Geen extra applicatie meer maar een volledige integratie met je bestaande Facebook profiel. Succes of mislukking?
Maar waarom nu kiezen voor Facebook Places als de bestaande diensten ook prima werk doen. Een groot voordeel is je grote netwerk aan vrienden waarmee je direct je locatie kunt delen. Dus niet opnieuw honderden vrienden opbouwen bij bijvoorbeeld Foursquare. Nee, direct aan je netwerk laten weten waar je uithangt. De "check-in" wordt direct geplaatst op je Facebook-wall en is door al jouw vrienden te bewonderen. Beschik je over een iPhone of Android device? Dan krijg je met de Facebook applicatie real-time push notificatie wanneer vrienden in de buurt zijn.
Een belangrijk onderdeel van Facebook Places is het kortingssysteem. Gebruikers die vaak inchecken in winkels, restaurants of café’s krijgen korting of gratis producten. In de VS kunnen gebruikers van Facebook Places bijvoorbeeld gratis koffie krijgen bij Starbucks en bieden onder andere H&M, Macy’s en McDonalds kortingen aan wanneer mensen inchecken. In Nederland is dit vergelijkbaar met Foursquare. Foursquare biedt namelijk al langer de zogeheten deals aan om korting te geven aan vaste 'incheckers'.
Vooralsnog is het afwachten of Places het gaat halen ten opzichte van de concurrentie. Handig is het feit dat de dienst gecombineerd is met het bestaande - en succesvolle - Facebook. Bestaande diensten winnen maar langzaam terrein dus voor Facebook places nog een hele kluif om een plekje te verdienen in de top. De toekomst zal het uitwijzen. http://www.facebook.com/places/