De digitale werkvloer

Door op | in Weblog

De ontwikkelingen op het gebied van digitale media gaan snel. Dat mag voor een ieder van ons inmiddels wel bekend zijn. Maar hoe snel deze ontwikkelingen nou eigenlijk gaan, is denk ik voor de normale ‘ik-werk-van-negen-tot-vijf-en-gemiddeld-sta-ik-2-uur-per-dag-in-de-file-kantoor-medewerker’ niet te bevatten.

Een groot gedeelte van de zakenlui beseft wel dat al deze verschillende digitale kanalen zoals Twitter en LinkedIn er zijn, maar schat deze nog niet op de juiste waarde. Resultaat: Een heleboel losse flodders op een heleboel verschillende social media.

De importantie van zicht- en vindbaar zijn op internet is hoger dan ooit. Hoe komt dit? Omdat de digitale media en dus ook het spinnenweb van digitale kanalen zich zo razendsnel aan het ontwikkelen en uitbreiden is. Met een slecht zicht- of vindbaar profiel, of een profiel wat niet up-to-date is, zet je jezelf als ondernemer buitenspel.

Wat kun je doen om het hoofd boven water te houden in deze wirwar van kanalen? Of beter gezegd, hoe zorg je dat je niet gevangen wordt in het spinnenweb van sociale media? Ik zou me er makkelijk van af te maken door te zeggen dat als je mee doet dat het dan allemaal wel goed komt. Nee dat is het juist niet, zoals gezegd zijn slecht zicht- en vindbare profielen die niet up-to-date zijn het ergste wat er bestaat. Een pionier hoef je daarentegen ook weer niet te zijn. Daar heb je namelijk helemaal geen tijd voor en bovendien kun je dat veel beter aan mensen die er voor gestudeerd hebben over laten.

Zorg voor een goede balans tussen de twee bovengenoemde.


  • + Doe mee: Door jezelf buiten de community houden benadeel je jezelf en je netwerkmogelijkheden.
  • + Optimaliseer: Zorg voor een goed verzorgt profiel. Laat je bezoekers met een simpele blik zien wie je bent en wat je doet.
  • + Wees actief: Wanneer mensen door je verzorgde profiel geïnteresseerd geraakt zijn in jou diensten of expertise bestaat de kans dat ze contact gaan zoeken. Hier geen gehoor aan geven, of hier pas na enkele dagen op reageren is natuurlijk onprofessioneel. Zorg er dus voor dat je op de hoogte bent van wat er op je profiel(en) gebeurt.
  • + Onderhoud: Eigenlijk erg voor de hand liggend voor de gebruiker die actief is. Zorg dat je profiel up-to-date is. Nieuwe foto’s, tweetfeeds en blogs doen het altijd erg goed.
  • + Bedank: Altijd belangrijk om te doen. Bedank je bezoeker voor zijn of haar bezoek en/of opmerkingen. Ook wanneer iets niet geheel positief is.

Kortom, actief zijn op social media is belangrijk, maar je moet het wel op de goede manier doen. Veel tijd hoeft het niet te kosten (al helemaal niet als je veel met een smartphone werkt) en het is op het moment de meest eenvoudige manier om met mensen in contact te komen en bestaande contacten te onderhouden.