's Werelds grootste sociale netwerk Facebook is momenteel serieus aan het inzetten op integratie van E-Commerce binnen het Facebook platform. Onder de naam 'F-Commerce' moet directe verkoop via Facebook-pagina's gaan plaatsvinden. Maar wat is de toegevoegde waarde van een webshop binnen Facebook? In welke vorm kan een dergelijke shop worden aangeboden? En belangrijker nog: kan er extra winst behaald worden middels F-Commerce? In dit weblog zal ik hier proberen antwoord op te geven.
Huidig vs. gewenst
Bij het conventionele E-Commerce draait het om het aantrekken van bezoekers naar jouw shop om ze vervolgens om te zetten naar een 'koper'. Het voordeel van F-Commerce is dat je gebruikmaakt van je bestaande netwerk en je jouw doelgroep hierbinnen benaderd. Facebook wordt steeds intensiever gebruikt. In Amerika besteedt volgens het Morpace Omnibus report (2010) de gemiddelde Facebooker zelfs al 33 procent van zijn totale online aanwezigheid op Facebook. Door hierbinnen een shop aan te bieden, hoef je de doelgroep niet uit hun veilige omgeving weg te lokken, maar kun je meteen toeslaan wanneer een koopintentie ontstaat.
Binnen de F-Commerce-omgeving kan goed een gepersonaliseerd aanbod worden weergegeven. Op basis van onder andere ‘likes’ en/of 'recommendations', geografische locatie, aankoopverleden, demografische gegevens en zelfs ‘likes’ van vrienden, kunnen producten worden aangeboden die volledig aansluiten bij de profielen van Facebookers. De fans op je Facebook-pagina zijn waarschijnlijk bijzonder 'loyale' klanten. Door de fans te belonen met toegang tot exclusieve aanbiedingen, wordt Facebook ingezet als tool die de betrokkenheid bij je bedrijf kan vergroten. Op de Facebook-pagina van ASOS (grootste online kledingverkoper in de UK) krijgen Facebook-gebruikers toegang tot de 'exclusive sale preview' en maken zij kans op £250,- door het 'liken' van ASOS op Facebook.
Het virale effect
Het virale effect in het hierboven gebruikte voorbeeld ASOS werkt doormiddel van het aanklikken van de ‘like’-button. Dit leidt tot een vermelding op de ‘wall’ in het profiel van de gebruiker. Alle volgers in het netwerk van de Facebook-gebruiker krijgen dit bericht te zien wat resulteert in nieuwe bezoeken, aankopen, likes of vergroting van het merk ASOS. Ook andere merken zijn momenteel aan het onderzoeken hoe ze hun merkbekendheid kunnen vergroten en aankopen kunnen verhogen. Zo experimenteert StarBucks met 'eGifts'. Hiermee kunnen Facebook-gebruikers $5 aan online Starbucks-tegoed uitdelen aan hun vrienden, wat vervolgens in de echte shops ingewisseld kan worden.
Twee vormen binnen F-Commerce
Op het ogenblik worden er binnen Facebook twee vormen van F-Commerce webshops aangeboden. De ‘Storefront’-variant biedt productpagina’s aan, maar linkt voor de daadwerkelijke aankoop door naar de externe website. Een reden om voor deze variant te kiezen kan zijn dat je zelf niet alle producten direct verkoopt, maar afhankelijk bent van externe kanalen en via je shop hiernaar doorverwijst. Een voorbeeld van een dergelijke Storefront-shop biedt Swarovski. Het alternatief is een volwaardige shop, waarbinnen het hele aankoopproces binnen de Facebook-omgeving plaatsvindt. Een voorbeeld van deze variant is de de eerder genoemde webshop van online kledingverkoper ASOS.com. Wellicht zullen er in de toekomst aan deze twee varianten nog meerdere mogelijkheden worden toegevoegd.
Conclusie
De toekomst van F-Commerce is nog niet helemaal helder. Op dit moment kunnen producten verkocht worden binnen Facebook zonder het afstaan van commissies maar blijft dit in de toekomst ook ‘gratis’? Het is (nog) niet duidelijk wat Facebook met dit verdienmodel wil gaan doen. Ook kan het voor versnippering zorgen van de verkoopkanalen. Aanwezigheid op Facebook helpt mits hier bepaalde doelstellingen aan vast hangen. Er kan namelijk ook gekozen worden voor een mobiele versie van de webshop (of de ontwikkeling van een mobiele applicatie). De keuze voor F-Commerce hangt daarom sterk af van de te behalen doelstellingen. Ook dient van te voren vast gesteld te worden of de te bereiken doelgroep zich ook op Facebook bevindt en of dit het juiste medium is om deze te bereiken.