WordCamp Europe 2018: Is de interne linkstructuur van jouw website op orde?

Door op | in Weblog

Wat is mijn interne linkstructuur zul je misschien denken als je de titel van deze blog leest. Dat is de manier waarop je content binnen je website met elkaar verbindt. Waarmee je zorgt dat bezoekers (en bijvoorbeeld bots) eenvoudig door je website kunnen navigeren. Dat relevante onderwerpen naar elkaar verwijzen en het gebruikersgemak van je website vergroten.

Als je geen gestructureerde website hebt, raken je bezoekers verdwaald op je website. Zorg dus dat bezoekers gelijk weten waar ze aan toe zijn en hoe ze kunnen vinden wat ze zoeken. Een goede structuur is nodig, zodat bezoekers niet verdwalen op je website. Voor een goede structuur heb je in ieder geval drie belangrijke dingen nodig. Het eerste wat je moet doen, is zorgen voor een goede menustructuur. Ten tweede moet je duidelijk geschreven pagina’s te publiceren, zodat het voor de bezoeker die op de pagina ‘landt’ direct duidelijk is welke informatie er staat en wat hij kan doen op de pagina. Het derde punt, en dat is ook waar deze blog over gaat, is dat je een goede interne linkstructuur moet hebben binnen website.

Waarom is een goede interne linkstructuur belangrijk?

Goede backlinks zijn, zoals de meesten van jullie weten, heel belangrijk voor je website. Backlinks zijn links op andere websites, die naar jouw website verwijzen. Hoe meer ‘externe’ websites een backlink plaatsen naar jouw website, hoe meer kans je hebt dat dit opvalt bij Google. Zijn dit sterke, relevante links zijn met veel waarde, dan zal Google dit als positief beoordelen, wat weer goed is voor je SEO score. Maar nu de belangrijkste vraag: Waarom zijn interne linkjes eigenlijk belangrijk?

Bezoekers begrijpen je website beter

De bezoekers kunnen je website maken of kraken, dus zorg dat ze makkelijk door de website kunnen ‘klikken’. Als jij een goede interne linkstructuur hebt, kan de bezoeker gemakkelijk bij gerelateerde informatie komen. Hoe meer informatie de bezoeker heeft over het onderwerp, hoe waarschijnlijker het is dat de bezoeker jouw diensten of producten afneemt.

Google begrijpt je website beter

Zoals eerder genoemd moet je je website netjes structureren. Doe je dit niet, dan raken niet alleen je bezoekers verdwaald, maar ook Google. Dit is het laatste wat je wil i.v.m. je SEO score. Je moet Google vertellen welke pagina’s en berichten belangrijk zijn, anders gaan je pagina’s en berichten onderling concurreren om de ‘aandacht’ van Google.

Google crawlt je website. De content die Google vindt, wordt opgeslagen in de index. Bij een goede interne linkstructuur moet je ervoor zorgen dat er een goede relatie tussen de pagina’s is.

Je bent niet aan het concurreren tussen je eigen content

Met een goede interne linkstructuur zorg je ervoor dat je content niet onderling gaat concurreren. Zorg ervoor dat je content één geheel wordt. Schrijf verschillende blogjes over een ‘groter’ onderwerp en link intern in deze blogjes zodat de bezoeker veel informatie kan opdoen over het betreffende onderwerp.

Hoe creëer je een gestructureerde interne linkstructuur?

Je wilt niet dat de interne linkstructuur een issue wordt voor je website. Dus hoe kun je dit issue voorkomen en en zorgen voor een kick-ass interne link structuur?

Beslis voor jezelf wat de belangrijkste pagina’s zijn

Je moet jezelf bepaalde dingen afvragen voordat je jouw interne linkstructuur gaat vormgeven. Op welke pagina’s ben je het meest trots en wil je graag zo hoog mogelijk in de organische resultaten van de zoekmachine hebben? Welke artikelen zorgen ervoor dat mensen terugkomen op website en je dienst of product afnemen? Welke pagina’s krijgen de meeste ‘likes’? Welke artikelen worden het meest gelezen? Het antwoord hierop bepaalt voor een groot gedeelte de structuur die je kiest.

Link van head to tail

De concurrentie op keywords die jij belangrijk vindt is groot. Je kunt er eigenlijk altijd vanuit gaan dat de concurrentie ook graag op deze keywords wil scoren. Schrijf daarom bijvoorbeeld niet een grote blog over één onderwerp, maar vijf losse blogjes die nog specifieker op het onderwerp ingaan. Hoe specifieker je bent, hoe beter je scoort. Google crawlt de website en ziet meerdere blogs over een onderwerp die door interne linkbuilding aan elkaar verbonden zijn. Hierdoor scoor je beter op het algemene onderwerp.

Link in context

Context is SEO woord van het jaar 2018. Google kan anno 2018 goed begrijpen wat jij met je content bedoeld. Als jij meerdere blogs schrijft over een onderwerp en je linkt deze intern naar elkaar toe, dan snapt Google dat dit gerelateerd is. Hierdoor gaat je organische ranking stijgen. Probeer zoveel mogelijk intern te linken naar blogjes die ook relevant aan elkaar zijn.

Interessant? Vragen?

Heb je over bovenstaande vragen en/of vind je het een interessant artikel? Laat het me weten. Ik ben benieuwd naar jullie reacties, dus laat vooral een comment achter via onderstaande formulier.

Wil je meer lezen over Wordcamp Europe 2018? Onderstaand vind je alle blogjes.

1. WordCamp Europe 2018: Het geven en ontvangen van Feedback
2. WordCamp Europe 2018: Is de interne linkstructuur van jouw website op orde?
3. WordCamp Europe 2018: De status van WordPress Mobile
4. WordCamp Europe 2018: Hoe creëer je User Generated Content voor jouw WordPress website?
5. WordCamp Europe 2018: Accessible Design