WordCamp Europe 2018: Hoe creëer je User Generated Content voor jouw WordPress website?

Door op | in Weblog

Laten we beginnen met wat user generated content (UGC) eigenlijk is. Dit is content geschreven door jouw klanten. Denk aan een blogpost, productrecensies, foto’s, video’s of opmerkingen. Contentmarketing is momenteel de top strategie voor de meeste bedrijven. Uit onderzoek van Demand Gen blijkt dat 47% van de ondervraagde klanten drie tot vijf stukken met UGC lezen, voordat zij besluiten om een product of service af te nemen.

Content van je klanten

Feedback is altijd relevant, omdat je product of dienst hier alleen maar beter van kan worden. Laat je klant onderdeel worden van jouw bedrijf. Geef je klanten de mogelijkheid om content op je website te plaatsen. Dit kan in de vorm van een showcase, gebruiksaanwijzing, recensie of een verhaal over hoe zij je product gebruiken.

Potentiële klanten/gebruikers zijn altijd op zoek naar informatie over jouw product, dus hoe meer content er online is, hoe beter en specifieker zij hun antwoord krijgen. Heb je een specifieke vraag over de werking van een product? Dankzij een showcase heb je meteen een gericht antwoord. Zij kunnen zich identificeren met diegene, omdat ze dezelfde ervaring hebben gehad. Nieuwe (relevante) content is in elk opzicht goed voor je website, omdat Google dit positief beoordeelt.

Een klacht is een kans

Sommige organisaties zijn tegen UGC, omdat het ook negatief kan uitpakken. Mensen kunnen een slechte recensie van je bedrijf of negatieve beoordeling van een product plaatsen. Omdat je zelf de moderator van de website bent, heb jij invloed op welke content je op de website plaatst. Je kunt UGC ook aanpassen, zodat je zelf altijd invloed en controle houdt op je content. Ook is het helemaal niet erg om een negatieve review te hebben. Als je hier als bedrijf zijnde keurig op reageert en probeert een passende oplossing te vinden, dan zal dit je reputatie alleen maar ten goede komen. Je geeft klanten/bezoekers dus de mogelijkheid om content te genereren, maar je bepaalt dan zelf of het waardevol is om te gebruiken.

UGC voor e-commerce

Heb je een webshop, dan zijn recensies je belangrijkste UGC. Consumenten hechten weinig waarde aan marketing-uitlatingen van bedrijven, maar veel aan beoordelingen van mede-consumenten die voor hun volstrekt onbekend zijn. De communicatie vanuit het bedrijf is vaak alleen gericht op de voordelen, maar de consument noemt de voor- én nadelen. Uit onderzoek blijkt ook dat reviews zorgen voor een hogere conversie.

Plaats dus reviews op je website. Dit mag terugkomen op elke pagina, want je mag hier trots op zijn. Laat zien welke beoordeling klanten jouw webshop en producten geven. Dit creëert ook sociale bevestiging. Welk product heeft een andere bezoeker onlangs gekocht en hoe is zijn of haar ervaring? Doe dit per doelgroep. Denk bijvoorbeeld aan Booking.com. Hier kun je reviews bekijken van backpackers, gezinnen, stelletjes, enz. Zo krijgt een bezoeker relevantere informatie die op hem of haar van toepassing is.

Review Booking.comReview Booking.com
Recensies voor lokale ondernemers

Ook als lokale onderneming heb je belang bij recensies. De afgelopen jaren heeft het algoritme van Google namelijk veel updates gehad, veelal in het voordeel van de lokale ondernemingen. Neem als voorbeeld mensen die zochten op met de zoekterm ‘pizzeria’. In 2016 was de kans groot dat je Thuisbezorg.nl tegenkwam bij het eerste organische resultaat. Je zult nu denken, dat zie ik nog steeds, maar dat zijn betaalde advertenties. In de organische resultaten laat Google nu lokale resultaten zien, dus krijg je de dichtstbijzijnde pizzeria in de buurt als eerste te zien. Zoek je in Leeuwarden op de term ‘pizzeria’? Dan krijg je het volgende resultaat:

Meld je bedrijf ook aan bij Google Mijn Bedrijf. Als de consument zoekt op jouw bedrijfsnaam, dan wordt je bedrijf mooi ‘tentoongesteld’ in de Google resultaten.

Google Mijn BedrijfGoogle Mijn Bedrijf

Interessant? Vragen?

Heb je over bovenstaande vragen en/of vind je het een interessant artikel? Laat het me weten. Ik ben benieuwd naar jullie reacties, dus laat vooral een comment achter via onderstaande formulier.

Wil je meer lezen over Wordcamp Europe 2018? Onderstaand vind je alle blogjes.

1. WordCamp Europe 2018: Het geven en ontvangen van Feedback
2. WordCamp Europe 2018: Is de interne linkstructuur van jouw website op orde?
3. WordCamp Europe 2018: De status van WordPress Mobile
4. WordCamp Europe 2018: Hoe creëer je User Generated Content voor jouw WordPress website?
5. WordCamp Europe 2018: Accessible Design