WordCamp Europe 2018: Het geven en ontvangen van Feedback

Door op | in Weblog

Feedback

Waar WordCamp voorheen voornamelijk over Wordpress ging, is het dit jaar interessanter gemaakt voor een groter publiek. Dit jaar zijn gezondheid en teamwork namelijk ook onderdeel van de lezingen. Wij nemen je graag in het kort mee en geven je enkele tips die wij van Davide Casali hebben gekregen tijdens zijn lezing. Zijn lezing ging over het geven en ontvangen van feedback. Hieronder lees je enkele handige tips, absoluut een meerwaarde voor jouw bedrijf!

Hoe moet je feedback geven?

Het belangrijkste bij het geven van feedback is timing. Heeft degene die je feedback wilt geven hier zelf om gevraagd? Als ze er niet om hebben gevraagd, vraag hen dan of ze feedback willen krijgen. Zo geef je diegene die je feedback geeft een stukje macht en krijgen ze niet ongevraagd feedback. Daarnaast is het goed om te onthouden dat je feedback geeft om iemand te laten groeien en ontwikkelen. Zoals net genoemd, is timing het belangrijkste. Als er zich een situatie voordoet waarbij iemand iets doet wat volgens jou op een andere manier kan, geef deze feedback dan direct. Indien je hier te lang mee wacht kan het zijn dat je gaat generaliseren. Je gaat dan een heleboel gevallen hetzelfde beoordelen.

Feedbackmomenten inplannen

Toch kan het ook handig zijn om feedback momenten in te plannen, zodat de ontvanger(s) bewust bezig zijn met het krijgen van feedback. Denk er bijvoorbeeld aan om dit aan het begin en/of eind van een project te doen en niet in het midden. In het midden ligt de focus op andere dingen. Als het project geslaagd is, wil je dit moment niet verpesten. Het is van belang dat mensen genieten van hun overwinning. Je kan dan beter een dag wachten om een feedback moment in te plannen. De feedback wordt dan goed opgenomen doordat men wel heeft kunnen genieten van de ‘overwinning’ en open staat voor verbeterpunten voor het volgende project.

Motieven en assumpties

Daarnaast moet je ook rekening houden met motieven en assumpties. Hierdoor weet de ontvanger wat jouw rol en perspectief is binnen het bedrijf/project. Als je iemand feedback geeft is het van belang dat je dit niet persoonlijk maakt, dus niet jouw project maar het project. Je wilt immers dat de persoon zich ontwikkelt dankzij jouw feedback. Handige tip is om een feedback gesprek af te sluiten met iets positiefs of in ieder geval iets waar ze verder mee kunnen. Je geeft ze handvatten om zichzelf te verbeteren. Plan voor jezelf een moment in om diegene ook de bevestiging te geven. Laat na een x aantal dagen/weken weten dat je gemerkt hebt dat ze hebben gewerkt aan de feedback die ze hebben gekregen. Tot slot is het goed om vragen te stellen waarvan je eigenlijk het antwoord wel weet, in plaats van zeggen: ik zie dat je deadlines niet haalt. Stel je een vraag: ik merk dat je de deadlines vaak niet haalt, klopt dit? Heb je enig idee waardoor dit komt? Hierdoor moet de ontvanger zelf antwoord geven en over de situatie gaan nadenken.

Hoe moet je omgaan met het ontvangen van feedback?

Naast het geven van feedback is het nuttig om naar de andere kant te kijken. Wat is belangrijk bij het ontvangen van feedback? Houd in je achterhoofd dat je altijd het persoonlijke en het objectieve los van elkaar ziet, zodat je rustig blijft. Ook is het belangrijk om de gegeven feedback in de juiste context te plaatsen. Het kan zomaar eens zijn dat de persoon die de feedback geeft, andere belangen heeft voor het bedrijf. Kijk dus goed naar de historie met het bedrijf en de plek binnen de organisatie.

Probleem en oplossing?

Als je feedback krijgt is er altijd sprake van een probleem en een bijbehorende oplossing. Toch moet je deze twee dingen los van elkaar zien. De oplossing is namelijk altijd questionable. Waarom moet je dat zo doen? Je hoeft niet klakkeloos de feedback over te nemen, je mag hier altijd vragen bij stellen. Mocht er feedback gegeven worden aan een groep waar jij onderdeel van bent, vraag jezelf dan altijd af of jij wel de juiste persoon bent om antwoord te geven. Soms is de feedback niet van toepassing op jou. Bijvoorbeeld, er wordt feedback gegeven die betrekking heeft tot de planning, de feedback is dus voor diegene die verantwoordelijk is voor de planning. Ben jij een programmeur dan heeft de feedback dus geen betrekking op jou en hoef je je niet aangesproken te voelen

Wat kan helpen bij het verwerken en oppakken van feedback is om dit met een onafhankelijk persoon te bespreken. Samen kun je ervoor zorgen dat je kan groeien en bekijk je het van de positieve kant. Benader de gegeven feedback als een soort onderzoek; je hebt de data en gaat deze data vervolgens analyseren. Bij deze analyse is het ook de context weer van belang, wie heeft de feedback gegeven en bij wat voor team hoort diegene. Houd er tot slot rekening mee waar- en hoe de feedback gegeven wordt. Wordt het face to face gezegd of is het als een reactie op een post op social media? Dit is van invloed op de mate waarin je er iets mee gaat doen. Met een reactie op social media hoef je over het algemeen minder te doen dan met feedback die face2face door een collega gegeven wordt.

Hou in je achterhoofd bij het ontvangen van feedback:

  • - Geef je fouten toe;
  • - Accepteer je fouten;
  • - Zeg sorry;
  • - Stel je kwetsbaar op;
  • - Bouw vertrouwen op.

Interessant? Vragen?

Heb je over bovenstaande vragen en/of vind je het een interessant artikel? Laat het me weten. Ik ben benieuwd naar jullie reacties, dus laat vooral een comment achter via onderstaande formulier.

Wil je meer lezen over Wordcamp Europe 2018? Onderstaand vind je alle blogjes.

1. WordCamp Europe 2018: Het geven en ontvangen van Feedback
2. WordCamp Europe 2018: Is de interne linkstructuur van jouw website op orde?
3. WordCamp Europe 2018: De status van WordPress Mobile
4. WordCamp Europe 2018: Hoe creëer je User Generated Content voor jouw WordPress website?
5. WordCamp Europe 2018: Accessible Design