WordCamp 2016 - De beste mailmarketing strategie

Door op | in Weblog

Becs opent vandaag de presentatie en neemt ons mee in haar verhaal over "the best email strategy" voor een WordPress site. Nu is de ideale e-mailstrategie natuurlijk breder in te zetten, dus maak je gebruik van een ander CMS dan kan onderstaande alsnog interessant voor je zijn.

Tegenwoordig verstuurt iedereen de nodige e-mails, of het nou via WordPress' systeem is (bijvoorbeeld als een gebruiker zich aanmeld), bij een aankoop via een webwinkel of andere gebeurtenissen. Het probleem is echter dat bijna niemand weet of ze de e-mail wel op de juiste manier versturen en zo niet, hoe dat dan moet.

De reactie die je tegenwoordig vaak hoort is dan ook: "We moeten e-mails gaan versturen, maar hoe? En waarom?" Je wilt alles in gaan zetten. Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Google+ en natuurlijk ook mailmarketing via MailChimp of Enormail? Je begint met de beste intentie, maar omdat je zoveel platformen "moet" beheren, verlies je al snel de wil om dat te doen. Het kost simpelweg te veel tijd.

Voordat je begint met welke vorm van marketing dan ook (social media, Google/AdWords, mailmarketing) is het verstandig om je doelgroep en doel te bepalen. Op basis daarvan kun je vervolgens gaan onderzoeken welk platform het best in te zetten is.

E-mailmarketing stappenplan

Becs heeft voor zichzelf een drie-punts plan ontwikkeld. Deze kun je aanhouden als leidraad, om vervolgens je eigen weg in te vinden.

  • - Doe onderzoek, verzamel informatie
  • - Strategie
  • - Ontwerp en groei

Doe onderzoek, verzamel informatie

Een goed onderzoek kost veel tijd, maar een goed onderzoek is het ook waard. Verdiep je in je doelgroep, maar ook in jezelf of het bedrijf voor wie je nieuwsbrieven gaat versturen. Verdiep je niet alleen in het bedrijf, maar ook vanuit wie je de mail gaat verzenden. Wat is de kennis van het bedrijf of individu en wat is, daaropvolgend, het niveau van de ontvanger? Als voorbeeld; als Tussendoor nieuwsbrieven verstuurt m.b.t. WordPress theming, heeft het geen zin om in Jip en Janneke taal te communiceren. We gebruiken de nodige technische termen, omdat men zich juist daarvoor heeft aangemeld.

Verstuur je de mailing vanuit Mailchimp, Enormail of vanuit een WordPress plugin via een installatie op een shared server? Zijn er problemen bekend met die server (het ip-adres kan bijvoorbeeld geblokkeerd zijn). Hoe is de opmaak van de nieuwsbrief? Maakt je WordPress site van een optie voor gebruikers om zich aan te melden? Wat doe je dan met standaard mails? Pas je deze aan of vervang je ze volledig? Verstuur je ze via een externe app, zodat je ook hier de opmaak van aan kunt passen of gebruik je hier ook een plugin voor?

Wie is je doelgroep. Zijn dat specifieke aanmeldingen of puur geregistreerde gebruikers? Ook hier weer Tussendoor als voorbeeld. Ben jij onze doelgroep (de lezer van de blog) of juist afnemers van plugins? Of marketingklanten? Maak lijsten aan met specifieke segmenten, zodat de informatie die je stuurt relevant is. Welke informatie is het waard om te delen en staat in verhouding tot je website en/of diensten?

Concurrent

Wat doen je collega's of concurrenten? Hoe zien hun nieuwsbrieven eruit? Wat delen ze, en misschien nog wel interessanter, wat delen ze niet? Wat mis je in hun nieuwsbrief en is interessant genoeg om te delen. Doe inspiratie op.

Strategie

Je hebt bepaald wie je doelgroep is en hoe je nieuwsbrief eruit moet zien. Dan is het nu tijd om te bepalen wat het doel is van de nieuwsbrief. Waarom ga je deze versturen? Is dat om meer aanmeldingen te ontvangen of mensen meer en vaker naar je blog te leiden? Meer verkopen? Dit doel is van belang over wat je gaat delen en vooral wat de interval is van je mailing. Hoe vaak ga je de nieuwsbrief versturen.

Heb je de frequentie eenmaal bepaald, dan vind je hieronder een aantal handige tips om de consistentie en frequentie van je mailing te handhaven

  • - Maak een kalender aan voor het verzamelen/schrijven van de content en het moment waarop de mailing verstuurd wordt
  • - Denk na over seizoensgebonden inhoud en bijvoorbeeld aanbiedingen
  • - Houd vakantieperiodes in acht en plan het verzamelen van de content hier omheen, zodat je geen mailing over hoeft te slaan

Vervolgens is het belangrijk om te bepalen wat je gaat vertellen in je nieuwsbrief. Het moet voor de lezer interessant (genoeg) zijn om de mail door te lezen. Keer op keer. Maak er dus geen schreeuwerige zelf-promotie van, maar geef inhoud en diepte aan de mail. Houd rekening met recente gebeurtenissen in de branche waarin je actief bent.

Unieke inhoud doet het ook goed. Geef lezers van de nieuwsbrief een inhoudelijk-cadeau. Een bericht, tip of desnoods kortingscode die lezers van de website niet (altijd) zien. Zorg dat het het waard is voor lezers om geabonneerd te blijven. Wees relevant en zorg voor kwalitatieve inhoud.

Ontwerp, ontwikkel & groei

Als je eenmaal besloten hebt wat je wilt gaan mailen, aan wie en hoe vaak, dan is het tijd om vorm te geven aan de nieuwsbrief. Hoe deel je deze in? Hoe weet je wat het best werkt? Een aantal elementen zijn dusdanig vaak onderzocht dat je met onderstaande punten een heel eind komt.

  • - Beperk de nieuwsbrief tot drie, maximaal vier berichten;
  • - Zet het meest belangrijke element bovenaan;
  • - Gebruik afbeeldingen, kopteksten (titels) en gewone tekst;
  • - Gebruik minstens één CTA.

Naast de CTA (call to action) is het belangrijk links te gebruiken in je mailing. Je kunt bijvoorbeeld de titel klikbaar maken of werken met "lees bericht" achter een samenvatting van een artikel. Of "koop direct" bij producten. Door links te gebruiken kun je statistieken over het klikgedrag goed inzichtelijk maken en meten wat de respons van je mail is. Hoeveel mensen klikken door naar je website of juist op de CTA die je vooraf bedacht hebt. Op welke link klikken ze het meest, welk artikel springt er het best uit of welk type afbeelding doet het goed.

Door al deze informatie over een bepaalde periode te verzamelen en vergelijken, kom je steeds verder in de buurt van jouw ideale nieuwsbrief. Althans. De ideale nieuwsbrief voor jouw lezer.

Verzamel inschrijvingen

Met bovenstaande punten heb je een redelijk handvat om zelf aan de slag te gaan met het opzetten van je mailcampagne. Maar hoe zorg je dat je überhaupt inschrijvingen krijgt? Hier heeft Becs een verrassend idee over.

Vaak zie je inschrijfformulieren in een sidebar, footer of een vinkje bij een contactformulier of afreken pagina. Dat werkt wel, maar niet optimaal zegt ze. De beste manier om inschrijvingen te verzamelen is via een popup-form. Popup-forms hebben een slechte reputatie, iedereen heeft er een hekel aan, maar statistisch gezien leveren ze toch de meeste inschrijvingen op. Wil je dus inschrijvingen verzamelen, dan is dit de manier waarop je dat kunt doen. Je kunt er natuurlijk wel voor zorgen dat je de popup zo min mogelijk irritant maakt. Laat 'm niet bij elke scroll beweging naar voren komen of pas bij het sluiten van een pagina.

Een aantal tips

Om de presentatie (blog) af te sluiten, nog een aantal tips waar je ongetwijfeld iets mee kunt.

  • - Geef een "gift" weg om mensen over te halen zich in te schrijven. Korting, een Ebook, etc.
  • - Verstuur een of meerdere welkomst mails. Uit onderzoek blijkt dat binnen 60 dagen na aanmelding op een nieuwsbrief een binding ontstaat vanuit de lezer met de mailing. Verstuur je één of meerdere mails kort na de aanmelding, dan wordt deze binding groter en sterker.
  • - Verschoon regelmatig je lijst. Hiermee voorkom je een hoop gedoe. Je statistieken zijn bijvoorbeeld relevanter, maar je voorkomt hier ook mee dat je onbedoeld in een spambox terecht komt. Ontvangen veel Gmail lezers je mailing en lezen veel daarvan je nieuwsbrief nooit, terwijl ze 'm wel ontvangen, dan kan het goed zijn dat ze deze markeren als "spam". Doen een aantal ontvangers dit, dan kan Gmail denken dat jij, als afzender, bij iedereen in de spam thuishoort.
  • - Gebruik, ook om niet in de spamboxen te belanden, nooit een noreply@ email adres voor je mailing.

Meer informatie over WordPress

Wil je meer informatie over WordPress en/of WordCamp? Of ben je op zoek naar een WordPress specialist die jou helpt? Tussendoor is jouw WordPress partner! Neem contact met ons op via telefoonnummer 058 - 711 0916, gebruik ons contactformulier of mail naar info@tussendoor.nl.