WordCamp 2016 - Making Ads great again - Adam Silverstein

Door op | in Weblog

Adverteren kan zoiets moois, entertainends en unieks zijn. Waarom is het dan vandaag de dag, online, een verschrikkelijke beleving? Dit seminar had als hoofdvraag: Kunnen we advertenties beter maken, zodat we er geen hekel meer aan hebben?

Adam is al meerdere jaren Wordpress core ontwikkelaar. Hij heeft de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar welke advertenties wel en niet werken. Volgens Adam brengen de huidige advertentie-modellen steeds minder te weeg in het huidige web. Het aantal webbezoekers dat zich stoort aan online advertenties is daarbij drastisch toegenomen.

Niet alleen bezoekers storen zich aan de advertenties, ook designers, developers, publishers en adverteerders zelf. Adverteerders hebben steeds minder controle over waar hun advertenties geplaatst worden. En wat te denken van ontwerpers, die hun ziel en zaligheid in het ontwerp van een website hebben gelegd? Deze wordt vervolgens overspoeld met lelijke advertenties.

Advertenties kunnen wel mooi zijn

Natuurlijk bestaan er ook mooie advertenties. Neem de reclame’s op televisie tijdens de superbowl (klik) of advertenties in geprinte media. Als advertenties wel mooi kunnen zijn, waarom doen we het dan niet op het web? Opvallend genoeg zijn advertenties op het internet vaak lelijk en niet passend bij de stijl van de website.

Making ads great againMaking Ads great again

Storende web Ads

Het internet zit vol met storende web Ads. Neem bijvoorbeeld onderstaande lijst:

- De full screen pop over: Deze neemt je complete scherm in beslag en het duurt vaak 5 seconden voordat je deze kan weg klikken.
- The scroll jacker: Je scrolt naar benden op een pagina en dan verschijnt er spontaan een pop-up.
- The pushdown: Bij elke pagina beweging verschijnt een advertentie.
- Click bait: De bezoeker wordt door sensationele koppen verleidt om op een advertentie te klikken. Vaak maakt de advertentie de sensatie van het artikel niet waard.
- Wallpaper: Dit zijn in de meeste gevallen video advertenties. De advertentie begint automatisch af te spelen wanneer de website geladen is. Je bent vaak een tijdje aan het zoeken waar deze advertentie verstopt is.

irritante advertentiesIrritante advertenties

Hoe het wel kan

Er zijn verschillende manieren om advertenties gebruiksvriendelijk(er) te maken. Op deze manier creëer je een fijnere omgeving voor je bezoeker:

- Yieldmo: Deze advertenties interveren niet met je scrol ervaring. Ze reageren op jouw acties.
- Teads.tv: Video advertenties die pas audio geven als je een interactie hebt met de video.
- Native Ads. Kleine gesponsorde berichten in een content block van de sidebar. Deze content lijkt op de rest van je website, zodat het niet storend is.

Best practises

Volgens Adam Silverstein zijn er een paar speerpunten die we moeten gebruiken om gebruiksvriendelijke advertenties te implementeren.
Denk bijvoorbeeld aan user experience. Je website moet gebruiksvriendelijk zijn voor de bezoeker. De bezoeker moet op een zo fijn mogelijke manier door jouw website kunnen surfen. Als er lelijke advertenties op je website staan, kunnen die storend zijn voor de bezoeker. Toon minder, maar meer kwalitatieve advertenties. Bezoekers krijgen op deze manier een betere band met de inhoud op je website. Ook hebben kwalitatieve advertenties een betere verhouding met je content. Gebruik alleen advertenties op je website als je dat zelf nodig vindt.

Tips voor websites die advertenties

Als je advertenties in je website wil hebben, plaats dan vroeg in de designfase van je website alvast voorbeeld advertenties. Op deze manier weet je hoe de layout beïnvloed wordt door de advertenties. Toon hierbij verschillende soorten advertenties in je design. Ga op zoek naar creatieve oplossingen voor advertenties zoals native/natuurlijke advertenties. Neem bijvoorbeeld de gesponsorde nieuwsberichten op een Nu.nl. De advertenties passen binnen het design en content van de website. Een bezoeker zal zich hier niet aan storen.

Tot slot. Blijf zorg dragen voor een een goeie gebruikerservaring.

Meer informatie over WordPress

Wil je meer informatie over WordPress en/of WordCamp? Of ben je op zoek naar een WordPress specialist die jou helpt? Tussendoor is jouw WordPress partner! Neem contact met ons op via telefoonnummer 058 - 711 0916, gebruik ons contactformulier of mail naar info@tussendoor.nl.