Online is het steeds moeilijker om de aandacht van bezoekers vast te houden. Het belang van goed uitgedachte landingspagina’s wordt daardoor steeds belangrijker. Op Wordcamp zijn we bij de Talk van Rob Hope geweest waarin hij sprak over de verschillende onderdelen waaruit een sterke landingspagina moet bestaan.
Focus op het doel
Om te beginnen moet de landingspagina volledig ingericht zijn op het doel van de bezoeker. Al het andere leidt af en zorgt voor minder behaalde doelen. De content op de pagina moet dan ook volledig inspelen op het probleem dat de bezoeker heeft.
VoorbeeldStel je verkoopt exclusieve koffiebonen die niet verkrijgbaar zijn in de supermarkt en je weet dat je veel klanten hebt die buiten de grote steden wonen (en die niet in de buurt zijn van een fysiek verkooppunt). Om deze klanten te helpen, heb je een Google Ads campagne ontwikkeld die zich hierop focust. Wanneer deze potentiële klanten via de campagne jouw website bezoeken, laat je ze landen op een speciale pagina (de landingspagina). Deze pagina moet vervolgens volledig ingesteld zijn op het verkopen van koffiebonen aan mensen die niet in grote steden wonen.
Speel in op het probleem van de bezoeker
De content op deze pagina moet zoals gezegd volledig in het teken staan van het probleem dat de bezoeker heeft. In dit geval is het probleem dat de bezoeker niet in staat is om in de eigen omgeving naar een winkel te gaan waar de koffiebonen verkocht worden. De content op de pagina moet daarom direct oplossingen bieden voor dit probleem. Dit kun je bijvoorbeeld doen door uit te lichten dat de verzending gratis is en dat de bezoeker zich ook eenvoudig kan abonneren op de levering van koffiebonen. Dit soort Unique Selling Points (USP’s) moeten direct zichtbaar zijn op de pagina.
Verder is het belangrijk dat alle twijfels van de bezoekers worden weggenomen op de landingspagina. Vragen als “hoe kan ik betalen?” en “wat als ik mijn order wil annuleren of terugsturen?” Moeten op een kort en krachtig beantwoord worden zodat deze twijfels direct worden weggenomen.
Win het vertrouwen van de bezoekerDaarnaast kun je het vertrouwen van de bezoeker winnen door gebruik te maken van testimonials van klanten die in een herkenbare situatie als de bezoeker zitten. In het geval van dit voorbeeld zou je op de landingspagina testimonials kunnen tonen van mensen die net als de bezoeker niet in de stad wonen maar door de abonnementsdienst toch precies op tijd hun favoriete koffiebonen bezorgd krijgen.
Creëer haast
Tot slot is er nog 1 factor waar je bij de ontwikkeling van een sterke landingspagina rekening mee moet houden: de bezoeker zal zich vaak afvragen of hij een soortgelijke dienst of product niet ergens anders voordeliger kan krijgen. Het is daarom van belang om ‘een gevoel van haast’ te creëren bij de bezoeker. De bezoeker moet het gevoel krijgen dat het loont om direct een bestelling bij je te plaatsen. Dit kun je doen door de bestelling bijvoorbeeld te koppelen aan een tijdelijke korting of aan een cadeau als je binnen een bepaalde tijd je product bestelt.
Wil je meer lezen over Wordcamp Europe 2019? Lees dan ook:.
1. WordCamp Europe 2019 Projectmanagement: hoe bespaar je kostbare tijd?