In 2021 is het aantal geregistreerde webshops in Nederland met 35% gestegen. In tien jaar tijd is het aantal webwinkels zelfs vertienvoudigd. Dit betekent letterlijk werk aan de winkel voor jou als online shop-eigenaar, als je online zichtbaar wil zijn en blijven. Maar hoe zorg je ervoor dat je relevant blijft voor Google?
Met de huidige concurrentie is het belangrijk om gezien te worden als een relevante bron van informatie. Jij bent immers de expert in jouw vakgebied. Toch wordt het vrij lastig als niemand deze expertise online kan terugvinden. Nog lastiger is het om business te genereren wanneer niemand je website bezoekt.
Hier komt het belang van keywords om de hoek kijken, want de keuze van je keywords kan je SEO strategie maken of breken. Hoewel het niet altijd makkelijk is om de juiste keywords te vinden om traffic naar je website te sturen, het werpt uiteindelijk altijd zijn vruchten af.
Zoekwoorden analyse
Wil je achterhalen welke keywords je gebruikt om te scoren in Google? Verplaats jezelf dan in de klant. Visualiseer jezelf, zoekende naar jouw product of dienst. Wat zoek je? Hoe zoek je? Wie zoek je? Ben je gericht aan het zoeken naar de dienst of het product? Of heb je misschien een probleem waar je een oplossing voor wil?
Om je doelgroep te bereiken zul je jezelf moeten verplaatsen in je doelgroep of hulp inschakelen en je omgeving aan de tand voelen. Wat is de insteek van hun zoekopdracht? Tegen welke problemen lopen ze aan? Waar hebben ze behoefte aan? Het levert ongetwijfeld verrassende inzichten op. Wanneer je kunt achterhalen welk probleem of welke behoefte je doelgroep heeft, dan hoef je alleen nog maar het antwoord op een presenteerblaadje aan te bieden.
“Maar welke keywords moet ik dan precies gebruiken voor mijn webshop?”
Er zijn een aantal tools die je kunt inzetten om te beoordelen welke keywords interessant zijn.
Keyword tool
SERP staat voor Search Engine Results Page (de resultatenpagina van een zoekmachine). SERP Analyse tools vertellen je de top-ranking pagina’s voor een keyword. Wanneer je een SERP analyse uitvoert voor een keyword let je in ieder geval op de zoekintentie en de relevantie van je zoekwoord en bekijk je de concurrentie op basis van dat zoekwoord.
Voorbeeld: wanneer iemand zoekt op ‘chocolade verwarmen’ is de intentie van deze persoon waarschijnlijk niet het kopen van een reep chocolade. Artikelen die hoog scoren zijn artikelen die je vertellen hoe je chocolade het beste kunt verwarmen.
Zoekwoorden bepalen
Oké, je hebt je verplaatst in je ideale klant en een aantal zoekwoorden opgeschreven. Vervolgens heb je deze zoekwoorden geanalyseerd in Google. What’s next?
Je hebt inmiddels een goed beeld van interessante zoekwoorden, maar welke zoekwoorden ga je gebruiken? Gebruik Google’s Keyword Planner of de Keyword Explorer van Ahrefs voor het zoekvolume op de zoekwoorden. Niet alleen krijg je inzicht in het aantal zoekopdrachten voor deze zoektermen, ook interessante alternatieven worden getoond. Let op, je kunt alleen van de Keyword Planner gebruik maken als je een Google Ads account hebt. Ahrefs is een betaalde tool.
Het ideale zoekwoord heeft een hoog zoekvolume en wordt door weinig concurrenten gebruikt. Is de concurrentie hoog op jouw zoekwoord? Dan is de kans kleiner dat je (snel) gaat scoren met dit zoekwoord. Het loont om te onderzoeken of er interessante variaties op jouw zoekwoord zijn.
Vergeet ook niet de zoekintentie van de bezoeker, die je hebt achterhaald in je analyse. Zoekopdrachten variëren van heel breed tot heel specifiek. Sommige zoekopdrachten bevinden zich mogelijk al op het punt waarop ze klaar zijn om een product te kopen of gebruik te maken van een dienst.
Zoek ik op 'jurk' of 'damesjurk', dan ben ik eigenlijk aan het rondkijken en inspiratie aan het opdoen. Zoek ik op ‘groene jurk voor bruiloft’, dan heb ik een bruiloft in het verschiet waar ik een mooie jurk wil dragen.
Het volume op ‘groene damesjurk voor lentehuwelijk’ is een stuk lager dan op ‘damesjurk’. De koopintentie is echter een stuk hoger op deze longtail zoekwoorden. Het gebruik van long-tail zoekwoorden kan dus strategisch heel interessant zijn. Hoewel het zoekvolume lager is kunnen ze je juist helpen een specifieke doelgroep voor jouw niche te targeten. Mits het zoekwoord relevant is voor jouw niche- en merk.
Concurrentieanalyse
Om je SEO strategie uit te stippelen en je positie in Google te boosten loont het om je concurrenten te analyseren. Welke concurrenten scoren op jouw zoekwoord? Hoe zien hun URL’s en hun title tags eruit? Hoe hebben ze het zoekwoord verwerken in de content op hun website? Aan de hand van je analyse bepaal je of je de strijd aangaat met hetzelfde zoekwoord of op zoek gaat naar interessante alternatieve keywords waar je mee kunt scoren.Zoekwoorden optimaliseren
De tijd dat je makkelijk kon scoren door je content vol te gooien met het zoekwoord waarop je gevonden wil worden, is gelukkig voorbij. Tegenwoordig word je er zelfs voor gestraft. Helaas deelt Google geen magisch cijfer voor de ideale dichtheid van het verwerkte zoekwoord in de tekst, maar 5% is een mooie richtlijn. Daarnaast verwerk je het zoekwoord in ieder geval in de volgende elementen:
-
- Koppen en subkoppen
De hoofdtekst bevat minimaal 300 woorden, kortere teksten vindt Google niet relevant genoeg. Maak daarnaast gebruik van synoniemen en van longtail zoekwoorden.
Webshop optimaliseren
Met een gelikte webshop en mooie producten en natuurlijk wil je bovenaan staan in Google. Hoe ga je jouw SEO strategie vertalen naar je WooCommerce webshop? Het is algemeen bekend dat WordPress SEO vriendelijk is, niet voor niets heeft Yoast SEO meer dan 5 miljoen actieve installaties. WooCommerce biedt de perfecte basis voor een goede ranking met je webshop.
Mijn eerste gedachte bij het optimaliseren van een webshop, is het optimaliseren van producten. Maar het leuke van SEO is dat je het op meerdere manieren kan inzetten om te profiteren van je zoekwoorden analyse en hoog te ranken in Google.
SEO tips
Productcategorieën optimaliseren
Deze pagina’s worden vaak overgeslagen wanneer het op SEO aankomt. Zonde, want hier liggen juist zoveel kansen. Mijn eerste tip voor jou: denk mobiel! Volgens een benchmark rapport van Google werd in 2020 61% van de website bezocht op een smartphone. Toch gaan we nog te vaak uit van de desktop versie wanneer we met optimalisaties aan de slag gaan. Mijn collega en doorgewinterde marketinggoeroe geeft de volgende tips:
-
- Optimaliseer de URL (dus /category/ mag eruit)
Producten optimaliseren
In je WooCommerce shop stelen jouw producten natuurlijk de show! Waar een schoonmaakbedrijf verkeer op hun website binnenhaalt met aantrekkelijke landingspagina’s, heb jij nog een troef in handen: de productpagina’s.Tip: Houd in gedachte dat iedere productpagina een zoekwoord bevat waar het zich op richt. Op die manier vertel je Google dat je meerdere producten hebt. Verkoop je alleen dames overhemden? Dan geef je elk product een ander zoekwoord mee. SOXS.co bijvoorbeeld speelt hier naadloos op in door hun sokken te voorzien van een lekkere naam en daarbij de specificaties van de sok.
Wees beschrijvend bij het maken van een producttitel en verwerk hierin de kleur, het materiaal en het merk of de naam van het product. Laat deze beschrijving terugkomen op de pagina en gebruik variaties op de zoekwoorden.
Geïnspireerd? Dan heb ik goed nieuws, want we zijn er nog niet. Naast een pakkende en geoptimaliseerde producttitel zijn er nog meer optimalisaties die je kunt doorvoeren om de ranking van je shop te verbeteren. Bij de productomschrijving kunnen we onze creativiteit kwijt. Verplaats je weer in je klant, welke informatie hebben zij nodig? Welke vragen zullen ze hebben? Vergeet ook niet om de technische details in een oogopslag duidelijk te maken. Zorg dat eventuele vragen worden beantwoord op de productpagina en wees hier zo duidelijk en specifiek mogelijk.
Afbeeldingen optimaliseren
Afbeeldingen verkopen je product, maar dragen ook bij aan de SEO van je webshop. Geef daarom alle afbeeldingen het keyword mee in zowel de afbeeldingsnaam als de alt-tekst. Alt-teksten mogen beschrijvend zijn, deze worden gebruikt door visueel gehandicapten en dragen bij aan de gebruiksvriendelijkheid van je webshop.Verkoop je waterflessen? Noem de afbeelding 1L-waterfles-blauw.jpg in plaats van een generieke naam als image7856.jpg.
Landingspagina en FAQ
Je hebt de categoriepaginas geoptimaliseerd en je productpaginas zijn om door een ringetje te halen. Dit kun je slim combineren met de optimalisatie van je pagina’s en je berichten om nog meer traffic naar je webshop te genereren.Voor webshops kunnen blogberichten nog steeds een grote rol spelen bij het genereren van verkeer naar je site. Ieder product brengt vragen met zich mee, variërend van productgerichte vragen (wanneer heb ik zooltjes nodig in mijn schoenen?) tot problemen die opgelost kunnen worden met jouw product (wat kan ik doen tegen een droge huid?). Je bent een ??relevante bron van informatie en service, dus richt je op het creëren van content die de vragen van (potentiële) klanten beantwoordt.
Leg vervolgens de link naar de oplossing voor hun probleem, namelijk jouw product. Vind je het lastig om content te produceren? Praat met je klanten. Welke vragen stellen ze en welke conversaties worden er gevoerd op social media?
SEO Stappenplan
Tijd om aan de slag te gaan met de optimalisatie van je webshop. Hieronder heb ik alle info samengevat in een stappenplan.
-
1. Verplaats jezelf in de klant voor een inventarisatie van interessante zoekwoorden;
Vergeet niet, wanneer je het juiste zoekwoord hebt gevonden betekent dit niet dat bezoekers automatisch op je website terecht komen. Optimalisatie is een doorlopend proces waar je ook zeker niet direct het resultaat van ziet. Raak hierdoor vooral niet ontmoedigd en blijf testen, meten en bijsturen.