Al geruime tijd levert Tussendoor uitsluitend websites op die responsive zijn opgebouwd en dus goed toonbaar zijn op smartphones en tablets. Veel website eigenaren zien gelukkig de noodzaak is van een mobiel-vriendelijke website, maar nog steeds kom je sites tegen die hier niet aan voldoen.
Een term die al een aantal jaren gebruikt wordt is "mobile-first" en het lijkt er op dat dit in 2015 ook daadwerkelijk gaat gebeuren. Uit recente statistieken blijkt namelijk dat in 2014 het mobiele internetgebruik is gestegen met 67%.
Als we iets verder in die statistiek duiken dan zien we dat 28,5% van de gebruikers het internet bezochten via een smartphone en 6,8% via een tablet. Dat brengt de totale bezoekersstroom via een mobiel device op 35,3%
Als we de groei van 2014 in acht houden en een schatting doen naar de mobiele bezoekers in 2015 dan kan het bijna niet anders dan dat mobile-first de norm gaat worden.
Grote zoekmachines als Google zien uiteraard ook dat het mobiele verkeer en zoekopdrachten enorm toenemen en moedigen het gebruik van een mobile responsive design dan ook aan.
Denk vanuit je bezoeker
Stel: je bent via je smartphone op zoek naar informatie, komt op een langzame website terecht met veel te kleine knopjes, lettertjes en eindeloze scroll opties. De website is veel te breed voor je relatief kleine scherm en je schuift van link snaar rechts, van onder naar boven op zoek naar de informatie die jij zoekt. Je raakt geïrriteerd en gaat gelijk op zoek naar een andere website. Een situatie die je ongetwijfeld bekend voorkomt.
Denk vanuit je bezoekerIets wat wij regelmatig uitspreken naar onze klanten. De logische denkwijze van Google is dan ook dat ze resultaten willen weergeven die het beste aansluiten op de wensen van de bezoeker. Gebruikerservaring speelt hierin een grote rol. Het is dan ook niet vreemd dat Google In 2013 heeft aangegeven dat responsive websites beter gaan ranken in de mobiele zoekresultaten dan niet responsive sites.
Mobile Friendly label
Sinds november 2014 geeft Google daarom speciale “Mobile Friendly" labels mee aan mobiel vriendelijk opgezette websites. Hierbij wordt er gelet op verschillende punten zoals:
- Leesbaarheid tekst;
- Afstand tussen linkjes;
- Vormgeving (past de inhoud van de website op je scherm?);
- Software gebruik (vermijd het gebruik van flash!);
- Vermijden van horizontaal scrollen.
In de mobiele zoekresultaten ziet dit er als volgt uit:
Test je eigen website op Mobile Friendly
Onlangs heeft Google een nieuwe tool gelanceerd waarmee je je website kan testen op mobiel vriendelijkheid. Wanneer je je eigen website invult zie je hoe een Googlebot je pagina ziet.
Geen optie
Gezien die norm is het tegenwoordig vrijwel geen optie meer om een website te hebben die niet voldoet aan de mobiele-norm. Een mobile-friendly site is vrijwel een pré (als dat het al niet was) om in 2015 je bezoekers goed te kunnen dienen.
Ben je benieuwd naar de voor- en nadelen van het wel of niet hebben van een mobiele site dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.
Heb je interesse in het opzetten of ombouwen van je site zodat deze ook op mobiele apparaten goed naar voren komt? Neem ook dan gerust contact met ons op.
Je kunt ons bereiken via onderstaande formulier of via 058 711 09 16