Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 6: Meten is weten, ga A/B testen!

Door op | in Weblog

In de vijf voorgaande delen van de blog heb je een goede indruk gekregen van hoe jij je conversie kan optimaliseren, maar minstens zo belangrijk is het om statistieken bij te houden en te vergelijken. Je kunt deze gegevens gebruiken om je conversie te optimaliseren. Belangrijk is dat je doet wat voor jou werkt. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar ga wel testen met verschillende zaken als kleurstelling, buttons en content.

Meten is weten, ga A/B testen

Wat webshops veel gebruiken is A/B-testing. A/B-testing, ook wel multivariate testing genoemd, wordt gebruikt om de beste variant te kiezen uit twee of meer onderwerpen. Wordt er meer op een button geklikt als deze groen is in plaats van geel? 50% van de bezoekers krijgt een groene button te zien, de andere 50% een gele. Je kunt zo nagaan op welke button meer conversie behaald wordt.

Ook belangrijk zijn de statistieken van je website. Houd deze bijvoorbeeld bij via Google Analytics. Je wil natuurlijk weten hoeveel bezoekers dagelijks je website bezoeken en hoeveel procent hiervan converteert. Via welk kanaal komen de bezoekers binnen, waar haken ze af, na hoeveel stappen, etc. Op deze manier kun je continu door-optimaliseren. Wil je weten hoe je een Wordpress website aan Google Analytics koppelt? Klik dan hier

De toekomst: Conversies via winkelbezoeken doormeten

Verreweg de meeste aankopen in de detailhandel worden nog steeds offline gedaan, in fysieke winkels. Maar zijn die mensen ook beïnvloed door advertenties die ze online hebben gezien? Google is al een geruime tijd bezig om deze link te leggen. Collega Jan zette de laatste ontwikkelingen op een rijtje.

Meer weten over een geoptimaliseerde webshop?

Wil jij ook een geoptimaliseerde webshop met meer conversie? We helpen je natuurlijk graag. Als Google Partner weet je dat je bij Tussendoor aan het juiste adres bent. Neem gerust vrijblijvend contact op met één van onze medewerkers.

Overzicht serie weblogs

1. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 1: 10 conversiekillers
2. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 2: Brand optimalisatie vs. Traditionele conversieoptimalisatie
3. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 3: Email-marketing
4. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 4: Online Chat
5. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 5: Hoe kunnen online en offline elkaar versterken?
6. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 6: Meten is weten, ga A/B testen!