In de offline psychologie zijn er al genoeg onderzoeken gedaan naar hoe we in fysieke winkels meer verkoop kunnen genereren. Veel van deze onderzoeken kun je ook toepassen in de online omgeving.
Heb je je ooit afgevraagd waarom een online chat (bijna) altijd aan de rechterzijde van de pagina staat? Onze rechter hersenhelft is visueel ingesteld, dus valt het sneller op. We maken 95% van onze keuzes zijn onbewust, omdat onze hersenen van nature lui zijn. Onze hersenen letten vaak op zaken die ‘anders’ zijn of uit de toon vallen. Je kan hier met simpele details op inspelen.Hoe kan online en offline elkaar versterken?
KleurstellingLaat belangrijke zaken op je pagina opvallen door ze een andere kleur te geven. Gebruik je veel blauw, dan kun je ervoor kiezen om een button oranje te maken, zodat deze direct opvalt.Stel de klant onbewust gerust. Maak gebruik van de kleur groen, bijv. bij de USP’s. De kleur groen is positief. Bol.com & Coolblue maken hier ook gebruik van. De kleur oranje werkt ook positief. Dit geeft ons een Chauvinistisch gevoel.
Visueel aangeven waar je bent in het bestelprocesLaat de bezoeker zien waar in het bestelproces hij zich bevindt. Je volgt als het ware de borden (zie afbeelding). Een mooi offline voorbeeld is Schiphol, waar je ook de borden volgt vanaf het moment dat je binnenkomt.
Niet afgeronde taken blijven aan je knagen. Dit varieert van een brief die je nog op de post moet doen tot een rekening die je nog moet betalen. Het komt voor dat een bezoeker de winkelmand in je webshop heeft gevuld, zijn gegevens heeft ingevuld, maar vervolgens niet afrekent. Er zijn oplossingen om deze bezoekers een herinneringsmail te sturen met inhoud van hun gevulde winkelwagen en of ze hun bestelling nog willen voltooien. Je kunt altijd informeren of wij je bij deze oplossing kunnen bijstaan.
OmnichannelIn omnichannel wordt de klant centraal gesteld en draaien alle kanalen in ‘harmonie’; om de klant heen. De klant komt via verschillende contactmomenten in aanraking met jouw merk. Zorg daarom dat al je uitingen eenheid uitdragen.
Fysieke winkel vs. webshopTotaal andere takken van sport, maar het kan elkaar prima versterken. Als iemand online een product heeft bekeken, maar hij wil het eerst zien/voelen/testen, dan is een fysieke winkel een uitkomst. Een fysieke winkel zorgt ook voor vertrouwen en kan twijfel bij de online bezoeker van je product wegnemen. Fysieke winkels worden ook vaak als informatiepunt gebruikt.
Meer informatie?
Online en offline versterken elkaar op verschillende vlakken. Heb je nog vragen over bovenstaande informatie, dan kun je altijd contact opnemen.
In deel 6 van de blog "haal meer conversie uit jouw webshop" behandel ik 'A/B testing onder het mom van 'meten is weten'.'.Overzicht serie weblogs
1. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 1: 10 conversiekillers
2. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 2: Brand optimalisatie vs. Traditionele conversieoptimalisatie
3. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 3: Email-marketing
4. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 4: Online Chat
5. Haal meer conversie uit je webshop. Deel 5: Hoe kunnen online en offline elkaar versterken?
6. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 6: Meten is weten, ga A/B testen!