De online chat is naast een contactkanaal, ook een geweldige conversiebooster. Hoe kan een online chat voor een hogere conversie zorgen. Op welke manier zet je het succesvol in? Edvin Oklopcic, marketing directeur bij LiveChat Service, vertelt hier meer over.
Online chat voor meer conversie
Gemak dient de mens. Bezoekers hebben geen zin om lang naar informatie te zoeken. Met een online chat krijg je inzicht in waar een klant naar op zoek is en waarom hij het niet kan vinden. Je leert hiervan als bedrijf en kan zo pijnpunten weg nemen. Met een chat pak je ook de bezoekers die normaal gesproken niet converteren. Een chat is laagdrempelig en anoniem, ideaal voor mensen die telefonisch contact een te grote stap vinden. Een gesprek via de chat komt dicht in de buurt van een persoonlijke benadering die je in een fysieke winkel ook krijgt.
Je begroet de bezoeker via het fysieke winkel principe. Neem als voorbeeld een kledingwinkel. Je ziet een jas hangen en vraagt je af of deze er nog is in jouw maat. Je wil het dan graag aan iemand vragen. 44% van de consumenten geeft aan dat ze in de beslissende fase van de aankoop graag geholpen willen worden.
Waarom inzetten op online chat?
Het verhoogt de klanttevredenheid, omdat bezoekers direct geholpen worden via hetzelfde kanaal. Het vermindert de kosten voor klantcontact. Een chatoperator kan meerdere chats tegelijk doen i.p.v. een telefoontje. Je verhoogt de conversie, doordat je direct het gesprek aangaat. Je zet vraagstelling om in leads. Ook als de chatoperator het antwoord niet weet kan hij altijd zeggen dat een collega zo spoedig mogelijk contact opneemt. Je hebt dan alsnog de contactgegevens, die je anders niet had gekregen.
Meer informatie?
Feit is dat een chatfunctie op je website een must is. Wees uniek en versla de concurrentie, want zeker in de webshop-branche, is deze imponerend. Heb je nog vragen over bovenstaande informatie, dan kun je altijd contact opnemen. In deel 5 van de blog "haal meer conversie uit jouw webshop" ga ik je vertellen over 'hoe online en offline elkaar kunnen versterken'.
Overzicht serie weblogs
1. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 1: 10 conversiekillers
2. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 2: Brand optimalisatie vs. Traditionele conversieoptimalisatie
3. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 3: Email-marketing
4. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 4: Online Chat
5. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 5: Hoe kunnen online en offline elkaar versterken?
6. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 6: Meten is weten, ga A/B testen!