Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 3: Email-marketing

Door op | in Weblog

E-mailmarketing is de meest onderschatte vorm van marketing. Als je dit als bedrijf op de juiste manier inzet, zorgt die voor meer conversie. Toch blijven veel bedrijven achter als het gaat om e-mailmarketing. Reden hiervoor is vaak het gebrek aan tijd. Zonde! E-mailmarketing is het meest voordelige marketingkanaal en heeft de hoogste ROI. Ralph van den Broeck gaf ons tien e-mailmarketingtrends die voor meer conversie zorgen.

10 Tips voor meer conversie uit E-mailmarketing

1. Mobile first e-maildesign

Zorg dat je e-mail meegeschaalt met het type scherm (desktop, tablet & mobiel). Je wilt sidebars vermijden en de lezer moet makkelijk door de e-mail heen kunnen scrollen. Houd er rekening mee dat 75% van alle mailprogramma’s ondersteuning geeft voor responsive e-mail.

2. E-mail security

86% Van alle verstuurde e-mails belandt in de SPAM-box. Maak daarom gebruik van e-mail authenticatie programma’s zoals SPF, DKIM en DMARC. Deze programma’s machtigen jouw domein om e-mails te verzenden. Zorg dat linkjes in de e-mail naar het juiste artikel verwijzen en gebruik een digitale handtekening, zodat de lezer weet dat deze van jou afkomstig is.

3. Progressive Profiling

Je krijgt tegenwoordig enorm veel data van klanten. Progressive profiling is het onderscheid tussen indirect en direct. Bij indirect profiling krijg je informatie zonder deze direct te vragen. Je kijkt naar de customer journey van de klant en analyseert daar welke pagina’s de klant bezocht heeft en op welke buttons hij geklikt heeft om erachter te komen waar hij of zij in geïnteresseerd is. Bij direct profiling vraag je de klant naar informatie, door bijv. een enquête.

4. Data Quality Management

Veel data leidt tot problemen (niet meer bestaande e-mailadressen, dubbele gegevens of verouderde gegevens). Zorg daarom voor een actieve database. Verwijder e-mailadressen met een hoge bounce rate of inactiviteit of benader deze juist actief met een win-back campagne.

5. Customer Retention

Nieuwe klanten verkrijgen kost vier tot zes keer meer dan ze behouden. Beloon daarom je bestaande klant. Ken punten toe aan het gedrag van de klant. Wordt de e-mail geopend, dan krijgt de klant twee punten. Doet de klant een aankoop n.a.v. de e-mail, dan krijgt de klant 20 punten. Ken andersom ook minpunten toe op het moment dat de klant de e-mail niet opent of het product retour stuurt. Op deze manier krijgt een klant een bepaald aantal punten, waarvoor de beloning ook toereikend is. Meer budget besteden in retentie loont.

6. Real-Time personalised marketing

Automatiseer en personaliseer je e-mail verkeer. Neem een sportschool als voorbeeld. Je schrijft je in voor de maandelijkse gezondheidstips. Je ontvangt een e-mail met 10 tips voor snelle gezonde gerechten. Een week later ontvang je 10 tips voor een actieve houding, enz. enz.

Een ander voorbeeld is iemand die online een telefoon aanschaft. De klant ontvangt twee uur later een mailtje met verschillende hoesjes voor de telefoon. Als hij deze nu besteld dan wordt het hoesje meegeleverd met de telefoon. Als je dit automatiseert heb je er zelf weinig werk van, maar het levert aanzienlijk resultaat op.

Je kunt je ook focussen op bezoekers die nog niet geconverteerd hebben. Iemand heeft producten in de winkelmand, maar nog niet betaald. Hij of zij verlaat de website. Zorg dat de bezoeker enige tijd later een mailtje krijgt met een herinnering dat zijn bestelling nog niet voltooid heeft. Maak gebruik van advanced personalisation. Stuur een bestaande klant een e-mail met producten die hij al bekeken heeft op de website. Dit is gepersonaliseerd en relevant.

7. Omnichannel marketing strategy

Maak gebruik van meerdere kanalen. Let er wel op dat alle boodschappen, die je verstuurd via de verschillende kanalen, gelijk aan elkaar zijn of aan elkaar gerelateerd en herkenbaar zijn. Voorbeeld: Je hebt een kitesurfles geboekt, maar deze wordt afgelast omdat er geen wind staat. Je krijgt een sms met een bericht dat het niet doorgaat en dat je een e-mail ontvangt met de reden. In de e-mail staat weer een link waar je een nieuwe les kunt boeken.

8. Contextual e-mail marketing

Houd rekening met de ontvanger. Heb je meerdere fysieke winkels, zet dan de dichtstbijzijnde in de e-mail naar de ontvanger. Vergeet ook niet dat een e-mail op meerdere devices kan worden geopend. Opent iemand de mail op zijn mobiel, zet er dan een linkje bij van de app die te downloaden is of een link naar Google Maps met routebeschrijving.

9. Customer-centric e-mailmarketing

Laat de ontvanger bepalen wanneer hij de e-mail ontvangt. Wil hij een wekelijkse of een maandelijkse nieuwsbrief? Je hebt zo geen vaste data meer waarop je e-mails moet versturen, maar de ontvanger bepaalt wanneer hij ze krijgt.

10. Progressive enhancement e-mail design

Denk aan de compatibiliteit van de e-mail. 50% Van alle e-mailclients ondersteunt bijv. geen HTML5 (o.a. automatisch afspelen video’s). Voor degene die dit niet hebben, laat ze wat anders zien.

Meer informatie?

Mocht je nog vragen hebben over bovenstaande informatie, dan kun je altijd contact met ons opnemen. In deel 4 van de blog "haal meer conversie uit jouw webshop" ga ik je vertellen hoe je 'meer conversie kunt genereren door middel van online chat'.

Overzicht serie weblogs

1. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 1: 10 conversiekillers
2. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 2: Brand optimalisatie vs. Traditionele conversieoptimalisatie
3. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 3: Email-marketing
4. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 4: Online Chat
5. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 5: Hoe kunnen online en offline elkaar versterken?
6. Haal meer conversie uit jouw webshop. Deel 6: Meten is weten, ga A/B testen!