Blog

Google Shopping voor Automotive

Door op | in Weblog

Google lanceert deze maand de mogelijkheid om voertuigen toe te voegen aan shopping feed. Deze mogelijkheid wordt momenteel uitgerold in de VS en andere landen zullen volgen. Met deze voertuig-advertenties kunnen dealers nu hun volledige voorraad promoten bij de online shoppers.

Heb je recentelijk een nieuwe auto gekocht? De kans is groot dat je eerst online onderzoek gedaan hebt naar jouw nieuwe wagen, dit doet namelijk bijna 90% van de kopers. In 2021 kocht ruim 15% van deze shoppers hun geliefde vervoermiddel ook meteen online, aldus Google.

Combineer deze cijfers met onze torenhoge verwachtingen wanneer we op zoek zijn naar bijvoorbeeld een elektrische hatchback, de minimale bandenspanning of de reputatie van de automonteur om de hoek - en Google voelt zich geroepen om hier naadloos op in te spelen.

De gemiddelde consument verwacht tegenwoordig een snelle, gemakkelijke en behulpzame ervaring. Zowel online als offline. Met behulp van deze nieuwe functie biedt Google autoverkopers de mogelijkheid om zich vanaf het eerste online contactmoment goed te profileren.

Google Shopping Feed

Voertuigen adverteren via Google Shopping, hoe gaat dit in zijn werk? Het uitgangspunt is dat voertuigen in de buurt die voldoen aan de zoekopdracht, aan de bezoeker worden getoond in de zoekresultaten. Deze functie wordt momenteel uitgerold in de VS en binnenkort in meer landen. De voertuig advertenties helpen de verkoper om gemakkelijk klanten te bereiken die op zoek zijn naar een nieuwe auto.

“Google geeft aan dat adverteerders die hun bestaande campagnes in het zoeknetwerk hebben aangevuld met voertuigadvertenties, tijdens bètatests een gemiddelde toename van 25% in conversies zagen.”

Stel ik zoek een sportieve stadsauto uit 2019. Dan krijg ik verschillende opties te zien die in de buurt worden aangeboden, inclusief foto's en belangrijke informatie zoals locatie, merk, model, prijs en kilometerstand. Zodra een hippe Fiat 500 mijn aandacht trekt, word ik direct doorgestuurd naar de detailpagina van het voertuig, waar ik een leadformulier kan invullen. Ik kan er zelfs voor kiezen om de auto te bestellen en af te rekenen, met behulp van WooCommerce.

A&V Plugin

Je genereert de shopping-feed eenvoudig in het Google Merchant Center door het account te koppelen met je website. Wanneer een bezoeker geïnteresseerd is in een voertuig wordt hij doorgestuurd naar de detailpagina van de auto op de website van het autobedrijf. Natuurlijk wil je dat hier de actuele voorraad gepresenteerd wordt. Met behulp van onze Autobedrijf & Voertuigen plugin koppel je eenvoudig je CRM pakket aan je WordPress website. Jouw aanbod wordt automatisch en realtime op de website getoond en geïndexeerd door zoekmachines.

Voertuig advertenties genereren

Helaas moeten we nog even geduld hebben, maar zodra deze functie wordt uitgerold in Nederland gaan we als volgt te werk.

    - Indien je nog geen Google Merchant bent, dan kun je hier een account aanmaken.
    - Maak hier een gegevensfeed aan voor je voertuig voorraad. Deze feed bevat alle details over de voertuigen, zoals merk, model, prijs, kilometerstand en staat.
    - Met behulp van deze gegevens koppelt Google potentiële kopers met jouw advertentie en wordt een bezoeker gemakkelijk doorgestuurd naar een contactformulier op je eigen website.
    - In het Merchant Center kun je voorraad- en advertentieprestatie-inzichten terugvinden.

Let op, gebruik de advertenties niet om auto-onderdelen, accessoires, banden of services te promoten.

Jeanine Tuinstra

Marketeer