Het is niet heel verrassend. De nummer 1 zoekmachine in Nederland is - ook in 2011 - Google met maar liefst een marktaandeel van 93%. Net als in alle voorgaande jaren 2010, 2009, 2008, 2007 en 2006 presteert Google erg goed. De jaren daarvoor deden er nog concurrenten mee in de strijd om de grootste zoekmachine in Nederland, wie kan zich bijvoorbeeld nog zoekmachine Ilse.nl herinneren? Het is zo'n 10 jaar geleden dat je via deze website je zoekopdracht invoerde. Ook Yahoo! krijgt in Nederland maar geen voet aan de grond en komt tot op heden niet voor in de top 3.
Volgens onderzoeksbureau's RMI en Checkit heeft Google dus op dit momenteel het grootste aandeel als het gaat om zoekopdrachten. Zo'n 93% van de Nederlanders gebruikt deze snelle, eenvoudige en bannervrije zoekmachine. Voor degene die toch liever een andere zoekmachine gebruiken is er het Nederlandse Vinden.nl. Met 5% marktaandeel staat deze momenteel op de tweede plek. Persoonlijk zegt deze zoekmachine mij vrij weinig. Ik heb er zelf nog nooit gebruik van gemaakt. De derde plaats is momenteel voor Bing. Volgens RMI en Checkit maakt op dit moment 2 procent van de Nederlander gebruik van Bing. Microsoft’s Bing wint echter wel aan naamsbekendheid maar weinig als het om gebruik gaat. Klopt. Mijn inziens is Bing redelijk bekend en staat qua gevoel op een 2e plek maar de resultaten wijzen dus anders uit.
Uit de Nationale Search Engine Monitor blijkt dat Google op alle vlakken -bekendheid, gebruik en marktaandeel- is uitgegroeid tot de onbetwiste leider in zoekmachineland. Nagenoeg alle Nederlandse internetgebruikers kennen Google, gebruiken Google en vrijwel iedereen noemt Google als favoriete zoekmachine. Ondanks dat zoekmachines als Bing kleine stappen maken op het gebied van bekendheid en gebruik blijft de dominante positie van Google onverminderd bestaan.