Blog

Verkopersbeoordelingen, goed voor je SEO!

Door op | in Weblog

Een review biedt toegevoegde waarde voor je site: door gebruikersreviews toe te staan, geef je nieuwe klanten een kijkje in hoe anderen jouw webwinkel hebben ervaren. Een win-win situatie voor beide partijen dus. Als je de reviews ook nog op zo’n manier in je website implementeert dat je zoekresultaten als "rich snippets" worden getoond in de zoekresultaten, dan zit je natuurlijk helemaal gebakken.

Google recensies stars

Doordat je gebruikers reviews laat schrijven en deze reviews weer op je site publiceert, laat je aan de zoekmachines weten: ‘kijk, dit is een relevante site voor dit product, want blablabla wordt er door persoon x en y over gezegd’. Maar op welke manier kun je deze gebruikersreviews op je site plaatsen? Dat kun je onder andere doen op de productpagina zelf, zoals bijvoorbeeld Bol.com dat doet. Ook kun je je aanmelden bij websites als Feedback Company, Kiyoh, Ekomi of Trustpilot. Je krijgt dan een aparte pagina waar je klanten hun mening kunnen achterlaten.

Je kunt de reviews zelf op je website tonen, maar let er dan wel op dat alles goed gevuld wordt. Als het recensie-gedeelte op de productpagina leeg blijft, kan dit een negatief effect hebben. Als je recensies per product (en dus niet in het algemeen over de hele webwinkel zelf) wilt tonen, moet je moet er dus voor zorgen dat mensen hun mening ook werkelijk achterlaten. In eerste instantie de reviews dus eerst goed opsparen.

Dit kun je bijvoorbeeld doen door een klein briefje met elke eerste bestelling van een klant mee te sturen, waarin je hem of haar vraagt zijn/haar mening achter te laten op je website. Ook kun je één of twee weken nadat de bestelling is verstuurd een mailtje naar de klant sturen met daarin diezelfde vraag. Een andere optie is om de klant al tijdens het researchen op je site of tijdens het bestellen al attent te maken op de mogelijkheid om een mening achter te laten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door te verwijzen naar een speciale landingspagina op je website, waar recensies worden verzameld en gepubliceerd. Tegen een kleine korting op de verzendkosten of een kortingscoupon voor toekomstige bestellingen doet wonderen.

Let er trouwens wel op dat je (in principe) álle, dus ook alle negatieve gebruikersreviews, publiceert op je website. Want je wilt niet de schijn wekken dat je vrolijk alle ingezonden reviews filtert en alleen de gunstige berichten laat staan. Bij een externe reviewsite hebben klanten vaak het gevoel dat het aanbod aan meningen enigszins onafhankelijk gevormd is. Zien ze recensies gehost op jouw site dan kunnen ze er wel eens iets anders over denken. Neem die twijfel weg door alle gebruikersreviews te publiceren. Wat je dan wel moet doen, vaak sneller dan wanneer de review op een externe site staat, is adequaat reageren op negatieve feedback en mogelijkerwijs naar oplossingen zoeken.