Blog

De AVG en jouw website: Direct mailing en portretrecht

Door op | in Weblog

Zoals ik eerder al schreef is het gebruik van e-mailadressen en mailingen binnen de AVG nogal een dingetje. Hierom heb ik het opgesplitst in twee blog artikelen. Niemand vindt het - volgens mij - immers leuk om ellenlange lappen tekst te lezen.

We gaan verder. Ik eindigde mijn vorig bericht met het punt dat je iemand die akkoord geeft (opt-in) voor mailingen, niet ook direct mag mailen. Dat komt door het volgende; je dient bij het inschrijf / optin-veld van de nieuwsbrief aan te geven waarvoor iemand zich inschrijft. Zijn dat bijvoorbeeld mailingen met product-updates of gaat het om reclame; nieuws; of alle drie? Het is belangrijk dat je dit vermeldt als iemand zich aanmeldt.

Dan gaan we nog een klein stapje verder. Het is namelijk ook zo dat het afmelden van een nieuwsbrief even makkelijk moet zijn als het aanmelden hiervan. No big deal toch? Of toch wel. Zou je bijvoorbeeld iemand direct uitschrijven, nadat hij zijn eerste mailing heeft ontvangen? Nee toch? Om die reden mag je iemand dus ook niet meer “standaard” aanmelden bij een aankoop in een webwinkel of een registratie. Het standaard aanvinken van dergelijke opties mag dus niet meer.

Je kent ongetwijfeld de mailtjes van Bol.com of andere populaire webshops. ‘Ben je ook iets vergeten? Er zit nog iets in je winkelmand.’ De zogeheten “abandon cart” modules. Als mensen de webwinkel verlaten met nog iets in hun winkelmand, dan ontvangen ze deze mail een halve dag later.

Enorm conversie-verhogend. Maar ook dat is - zonder toestemming - einde oefening. Je mag er niet meer klakkeloos van uitgaan dat iemand dat wil ontvangen, dus moet je ervan uitgaan dat iemand dat niet wil. Zonder toestemming mogen die mailtjes en marketing-foefjes dus niet meer.

Gebruik van foto's en video's (persoonsgegevens)

Last but not lease. Het gebruik van foto’s en video’s. Ook een leuke.

Wellicht heb je ons Instagram kanaal al eens bekeken. Zo niet, doe het dan eens. Schijnt toch wel leuk te zijn (klik). Op dat kanaal zie je de nodige foto’s en soms zelfs video’s. Niet alleen wij doen het, maar zo’n beetje de hele wereld. Waarom ik dit zeg? Wel, om het volgende. Binnen de AVG is men nogal scherp op het portretrecht. Iemand kan even makkelijk toestemming geven als intrekken. Zo vriendelijk als dat klinkt, zo lastig kan dat zijn.

Stel, je hebt een restaurant of een kapsalon en je wilt af en toe resultaten delen van je klanten. Super leuk en een bron van inspiratie. Maar klanten dienen daar vanaf 25 mei 2018 wel schriftelijk akkoord voor te geven. Een flinke drempel in mijn ogen. We zijn er dan alleen nog niet.

Vervolgens heb je, na wat knip- en plakwerk, die foto op Instagram en op je website geplaatst. Je tagt die persoon erin en de likes en leuke reacties stromen binnen. Helemaal goed, denk je. Totdat die betreffende persoon zegt: ‘Haal ‘m er maar af. Ik vind het niks en iedereen valt me ermee lastig.’ Vanaf dat moment heb je dat dus - zo snel mogelijk - te doen.

Oké, dat is misschien geen ramp. Het is een foto op internet, jammer, maar dat kan gebeuren. Maar wat nou als je die foto ook gebruikt hebt voor een flyer-actie waarbij je 10.000 exemplaren hebt laten drukken? Ook dan heeft die persoon het recht om de toestemming in te trekken. Ook nadat de folders al gedrukt zijn. De flyers kunnen op dat moment simpelweg niet meer verspreid worden en dan wordt het een groter issue en een duur grapje.

Thats’ it

Allright. De vorige alinea eindige wellicht wat abrupt, maar dat komt omdat er simpelweg niets anders van te maken is. Toestemming geven en intrekken, inschrijven en uitschrijven. Alles rondom de rechten en privacy is gericht op de consument. We hebben ons daar dus maar aan te houden.

Is dat erg? Nee, absoluut niet. Ik denk dat het goed is dat we er met z’n allen bij stilstaan hoe we omgaan met persoonsgegevens. We mogen daar best netjes mee omgaan en met het oog op de AVG gaan bedrijven misschien iets kritischer kijken naar de omgang met persoonsgegevens. Ik kan me ook voorstellen dat je de nodige vragen hebt naar aanleiding van de artikelen. Schroom niet en klim in de telefoon, reageer hieronder, mail of kom gerust bij ons langs. We hebben een superleuk kantoor met goede koffie. We delen onze kennis graag en helpen je uiteraard waar nodig.