Je zult het ongetwijfeld eens hebben meegemaakt. Je hebt een (nieuwe) website en je vraagt je af of die knop toch niet groen had gemoeten in plaats van blauw. Of dat er had moeten staan "Verkoop je auto direct" in plaats van "Snel geld voor uw auto". Tussendoor internet & marketing speelt dagelijks met deze gedachten. Moet de slider niet uit de pagina om producten meteen te tonen (op kleinere schermen)? Moet er niet prominenter in beeld dat er geen verzendkosten worden berekend? A/B Testing geeft antwoord op deze vraag!
Om een antwoord te vinden op deze vragen en dit antwoord te kunnen onderbouwen, maak dan gebruik van A/B testing. Iets dat met de komst van Google en WordPress relatief eenvoudig is geworden en aan te raden is voor iedere webbouwer, beheerder en te gebruiken is bij iedere doelgroep!
Wat houdt A/B testing in?
A/B testing houdt - zoals aan de naam al valt af te lijden - in dat je test of versie A of B beter werkt. Natuurlijk zijn opties "C" en "D" ook mogelijk. Dit doe je door meerdere varianten te maken van het geen dat je wilt testen, in dit voorbeeld gebruiken we een knop om iets in een winkelwagen te stoppen.
- Variant 1: Groene knop - Koop nu
- Variant 2: Groene knop - Plaats in winkelwagen
- Variant 3: Blauwe knop - Koop nu
- Variant 4: Blauwe knop - Plaats in winkelwagen
Aan deze varianten gaan we een doel koppelen, namelijk "het plaatsen van een product in de winkelwagen", logisch lijkt me.
Meten is weten
Het meest lastige is nu al achter de rug, we kunnen nu rustig achterover leunen en bekijken wat er gebeurt. Bij Tussendoor wordt gebruik gemaakt van de WordPress A/B Testing plugin en deze plugin geeft ons een duidelijk overzicht van de resultaten. Afhankelijk van de bezoekersaantallen is het overigens raadzaam om niet al te snel je conclusies te trekken. Na een x-periode kun je in het overzicht terugvinden, welke variant (welke knop dus) tot het hoogste percentage heeft geleid als het gaat om het door jouw ingestelde doel. Oftewel; bij welke knop is het rendement het hoogst? Dat is dus de knop die je gaat gebruiken!
Heb je vragen over hoe A/B testing voor jou interessant kan zijn? Kom je er niet helemaal uit of wil je dat Tussendoor voor jou aan de slag gaat om een online verkoopkanaal te creëren? Neem dan contact op met Rick de Jong (zoekmachine specialist)