handleiding
Google My Business Review credentials aanvragen
door WordPress gebruik
inGoogle My Business Review credentials aanvragen
Voordat je van de My Business API van Google gebruik kan maken, zal je credentials voor deze API aan moeten vragen. Dit kan een ingewikkeld proces zijn, maar wij hebben het eenvoudig voor je uitgeschreven! Volg het stappenplan hieronder en we loodsen je eenvoudig door het proces!
Stap 1:
Zorg ervoor dat je een Google account hebt die toegang heeft tot Google Mijn Bedrijf:
https://business.google.com
Ditzelfde Google account moet ook toegang hebben tot de Google Cloud Console:
https://console.cloud.google.com
Stap 2:
Het bedrijf waarvoor de reviews uitgelezen moeten worden is een locatie binnen Google. Zorg ervoor dat het Google account binnen Google Mijn Bedrijf deze locatie beheert:
https://business.google.com/locations
Als dat nog niet het geval is klik je op "Bedrijf toevoegen" en volg daar alle stappen tot het bedrijf als locatie wordt beheerd.
Stap 3:
Maak binnen Google Cloud Console een nieuw project aan of blijf in een bestaand project:
https://console.cloud.google.com/
Stap 4:
Controleer binnen de Library van de API's & Services of de Google My Business API beschikbaar is:
https://console.cloud.google.com/apis/library
Als je deze niet vindt dan is deze niet beschikbaar. Let er op dat het exact "Google My Business API" moet zijn. Ga in dit geval door naar stap 5. Als deze API wel beschikbaar is ga dan door met stap 8.
Stap 5:
De Google My Business API moet specifiek aangevraagd worden bij Google. Hier vind je alle informatie:
https://developers.google.com/my-business/content/prereqs
Let daarbij vooral op punt 3 onder de kop "Request access to the API":
https://developers.google.com/my-business/content/prereqs#request-access
Stap 6: Het formulier (04-08-2021)
Wanneer je de API niet alleen voor onze plugin wil gebruiken dan is het verstandig om dit formulier zo goed mogelijk zelf in te vullen. Als de API alleen voor onze plugin gebruikt wordt kan je de onderstaande handleiding gebruiken.
Pagina 1:- - Het Project ID en Project Number vind je in het dashboard van je project: https://console.cloud.google.com/home/dashboard
- - Vul het e-mailadres in die overeenkomt met het Google account dat het project beheerd in de Google Cloud Console.
- - Vul alle gevraagde informatie over het bedrijf in. Let er op dat het gewenst is dat de bedrijfsinformatie duidelijk gelinkt is aan het Google account. Bijvoorbeeld doordat het Google account de naam van het bedrijf bevat in de gebruikersnaam of in het e-mailadres.
- - Om de Google Maps Listing URL te vinden kan je het beste het bedrijf opzoeken op Google Maps. Als je het bedrijf hebt gevonden kopieer je de URL in de browser, deze kun je invullen in het formulier.
- - Bij "Your e-mail" wordt wederom gevraagd om een e-mailadres dat overeenkomt met het bedrijf. Bijvoorbeeld info@tussendoor.nl voor het bedrijf Tussendoor B.V.
- - Wanneer jullie een Google Strategic Partner Manager of een Account Manager met een @google.com account hebben dan kunnen jullie zijn of haar e-mailadres invullen bij de laatste vraag, zo niet vul dan letterlijk "N/A" in.
Het antwoord op deze vraag is waarschijnlijk Local Business, maar vul in wat voor het bedrijf passend is.
Pagina 4:- - Beschrijf hier het bedrijf opnieuw.
- - In stap 2 heb je de locaties binnen Google Mijn Bedrijf gecontroleerd of toegevoegd, je kan bij de tweede vraag dus "Yes" invullen.
- - Vul vervolgens het Google account in dat het bedrijf als locatie beheert. Dit e-mail adres gebruik je om in te loggen bij Google Mijn Bedrijf.
- - Vul als beschrijving toe dat de API gebruikt gaat worden om reviews uit te lezen.
- - Aangezien het om een WordPress plugin gaat is het antwoord op de eerste vraag "Desktop"
- - Vraag 2: Reviews Management
- - Vraag 3: PHP
- - Vraag 4: Er zijn geen andere platformen waar onze plugin naar toe publiceerd, vul dus "N/A" in.
- - Vraag 5: "The application is only used internally by employees within my company to manage locations"
- - Lees de voorwaarden en als je zeker weet dat je hier mee akkoord gaat kan je "Yes" aanvinken.
Stap 7:
Het kan zo'n twee weken duren voordat Google reageert op de aanvraag van stap 6. Ze sturen je eerst een mail waarin ze vragen om een bevestiging, je kan deze mail beantwoorden waarmee je bevestigd dat je daadwerkelijk de API aanvraagt voor het aangegeven project.
Stap 8:
Zodra je toegang hebt gekregen kan je de Google My Business API activeren in de Library van de API's & Services:
https://console.cloud.google.com/apis/library
Stap 9:
Maak binnen je project een OAuth consent screen aan, binnen Google wordt dit een App genoemd.
- - Geef de App een passende naam.
- - Vul jouw e-mailadres in als support e-mail.
- - Logo mag je overslaan of hier kan je het logo van het bedrijf invullen.
- - Bij "App domain" mag je de gevraagde URL's van het bedrijf toevoegen.
- - Vul bij "Authorized domains" het domein van het bedrijf in.
- - Bij "Developer contact information" kan je jouw e-mail invullen.
- - Klik op "Save and continue".
- - Klik op "Add scope" en vul daar handmatig "https://www.googleapis.com/auth/business.manage" in.
- - Klik op "Save and continue".
- - Vul als test user het Google account toe dat toegang heeft tot dit project en die het bedrijf als locatie beheert.
- - Klik op "Save and continue".
- - Klik op "Back to dashboard".
De App is nu met de status "Testing" opgeslagen. Wanneer je de App zou publiceren kan iedereen met een Google account gebruik maken van jouw "App", dit is voor onze plugin niet nodig. Op deze manier zorg je er voor dat alleen het opgegeven Google account('s) gebruik kan maken van jouw Google My Business API.
Stap 10:
Ga naar de "Credentials" pagina en maak een OAuth 2.0 Client ID aan.
- - Geef de Client ID een passende naam.
- - "Authorized JavaScript origins" kan je overslaan.
- - Voeg bij "Authorized redirect URIs" het domein van het bedrijf toe.
- - Klik op "Save".
Stap 11:
Installeer onze plugin en vul binnen het dashboard je Client ID en Client Secret in. Deze vind je in je Google Cloud Console onder "Credentials" -> "OAuth 2.0 Client IDs" -> selecteer jouw client -> helemaal rechts bovenaan zie je de informatie.
Stap 12:
- - Geef de plugin toegang tot jouw Google My Business API. Hier zijn de OAuth 2.0 Client ID credentials voor nodig, maar jij hoeft alleen maar op de knop te klikken.
- - Mogelijk moet je nu inloggen met het juiste Google account. Dit is het account die het project beheert en die is toegevoegd als test user van jouw "App" (Zie stap 9). Het is ook mogelijk dat je dit account alleen hoeft te selecteren.
- - Aangezien de App (bewust) in een testfase is (en blijft) geeft Google een melding dat de App niet geverifieerd is. Let op, dit betreft niet onze plugin maar de App die aangemaakt is in stap 9. Je kan hier gewoon op "doorgaan" klikken aangezien we er vanuit mogen gaan dat je je eigen App in je eigen Google account kan vertrouwen.
- - Vink "Uw bedrijfsvermeldingen op Google weergeven, bewerken, maken en verwijderen." aan zodat de plugin de reviews uit kan lezen met de door jouw opgegeven credentials.
- - Klik op "Doorgaan"
- - Je wordt doorgestuurd naar de website van het bedrijf. Als alles goed is gegaan krijg je hier een melding van en word je automatisch doorgestuurd naar het dashboard van onze plugin.
Stap 13:
Er is nu een nieuw tabblad bijgekomen in de plugin, namelijk "Instellingen". Navigeer hier naar toe.
- - Lees de uitleg die bovenaan de instellingen staat.
- - Sync de data die we van de Google My Business API ontvangen
- - Kies je gewenste account of locatiegroep.
- - Kies de locatie waarvan je de reviews uit wil lezen.
- - Klik op "Opslaan".
De plugin is nu klaar voor gebruik!