Handleiding WooCommerce - producten toevoegen

door in

Handleiding WooCommerce - producten toevoegen

Welkom in de speciale “WordPress handleidingen” sectie op Tussendoor.nl. Deze keer behandelen we het toevoegen van producten in het E-Commerce platform WooCommerce. Naast deze handleiding heeft Tussendoor nog tal van andere WordPress handleidingenonline staan om u op weg te helpen in WordPress.

Op 19 december 2013 werd een  nieuwe mijlpaal bereikt van 2 miljoen WooCommerce downloads. Van alle webwinkels  maakt momenteel 9% gebruik van WooCommerce. Een WooCommerce webshop biedt de gemiddelde webwinkel eigenaar  alle functionaliteiten  die ze nodig hebben. Hieronder vindt u een korte opsomming van de belangrijkste mogelijkheden:

  • - Voorraadbeheer
  • - Verschillende verzendmethodes
  • - BTW regels instellen
  • - Product beheer
  • - Verschillende betaalmethoden
  • - Korting Coupons
  • - Overzichtelijke rapportages van uw verkopen
  • - Verschillende producttypes (producten / downloads / etc)

Het grote voordeel van WooCommerce is dat het geïntegreerd wordt in uw Wordpress website. Hierdoor kunt u uw webshop en website beheren vanuit één beheersysteem. Nu we de belangrijkste basisfuncties van WooCommerce hebben besproken,  kunnen we aan de slag met dé belangrijkste stap van een webshop. Het toevoegen van producten.

Stap 1: Inloggen WordPress

Zorg dat u bent ingelogd op uw website. Weet u niet zeker  hoe u kunt inloggen in WordPress, dan kunt u onze handleiding daarvoor volgen.

Stap 2: Naar producten-overzicht

Wanneer u bent ingelogd, navigeren we naar de producten binnen WooCommerce. WooCommerce heeft standaard twee knoppen in het menu, namelijk WooCommerce en Producten.

  • - Klik in het linker menu op Producten

Wanneer u op producten heeft geklikt ziet u de volgende mogelijkheden.

  • - Producten
  • - Producten toevoegen
  • - Categorieën
  • - Tags
  • - Verzendklassen
  • - Eigenschappen

Naast het toevoegen van producten is het belangrijk dat deze producten onderverdeeld worden in categorieën. Meer hierover vindt u in de handleiding categorieen aanmaken in WooCommerce.

Stap 3: Het toevoegen van producten

Allereerst gaan we een product toevoegen aan WooCommerce. Klik in het menu op Product toevoegen. U ziet nu de verschillende opties verschijnen.

Stap 4 Productgegevens invoeren

  • - Voer een productnaam in
  • - Voer een uitgebreide omschrijving in van uw product

Wilt u meer weten over het gebruik van de WYSYWYG editor lees dan de handleiding berichten opmaken

Stap 6 Voer de productgegevens in

In deze stap gaan we de productgegevens bepalen voor het product.

WooCommerce biedt de mogelijkheid om verschillende soorten producten toe te voegen.

Hierbij heeft u de keuze uit een:

  • - Simpel product
  • - Gegroepeerd product
  • - Extern product
  • - Variabel product

In deze handleiding gaan we in op het toevoegen van een simpel product.

Naast dat u een fysiek product kunt verkopen, zijn er ook mogelijkheden om een virtueel of downloadbaar product te verkopen.

Bij een virtueel product kunt u bijvoorbeeld denken aan digitale tickets die uitgeprint kunnen worden door de klant. Een downloadbaar product zou bijvoorbeeld een E-book kunnen zijn die uw klanten kunnen downloaden na een succesvolle betaling.

Wanneer u een virtueel of downloadbaar product wilt verkopen klikt u deze optie aan. Wilt u gewoon een fysiek product verkopen? Vink dan geen van deze beide opties aan.

De productgegevens zijn onderverdeeld in de volgende zes tabjes:

  • - Algemeen
  • - Voorraad
  • - Verzending
  • - Gerelateerde producten
  • - Eigenschappen
  • - Geavanceerd

Algemeen

Onder het tabje algemeen vindt u drie opties SKU, Normale prijs en Promotieprijs. SKU Nummer. SKU staat voor Stock Keeping Unit, dit is een unieke voorraad code zodat u bij kunt houden wat  verkocht is. De SKU is meestal een reeks van letters en cijfers.  De SKU naam moet uniek zijn!

Normale en promotie prijs. De normale prijs spreekt voor zich, wanneer  uw product is afgeprijsd kunt u een promotieprijs invullen. Wanneer u een promotieprijs toevoegt kunt u de normale prijs laten staan zodat er zichtbaar is hoeveel euro korting er op het product zit

Voorraad

Heeft u uw product (beperkt) op voorraad? Dan kunt u gebruik maken van voorraadbeheer.

Voorraad beheren Wilt u gebruik maken van voorraad beheer? Vink dan de optie Voorraadbeheer activeren aan.

Aantal op voorraad Wanneer u de optie voorraadbeheer activeren heeft aangeklikt krijgt u de mogelijkheid om een "aantal" in vullen. Vul hier het aantal in wat u van uw product op voorraad heeft.

Voorraadstatus Bij deze optie kunt u aangegeven of uw product op voorraad of uitverkocht is.

Backorders toestaan  Wanneer een bestelling in backorder staat dan betekend dit dat het product niet op voorraad is in de winkel of bij de leverancier. Wanneer u uw product niet op voorraad heeft maar over een langere tijd wel kunt leveren aan uw klant kunt u backorders toestaan. Ook heeft u daarbij de optie om backorders toe te staan en de klant daarbij per mail te informeren.

Individueel verkocht U kunt deze optie inschakelen als het product maar één keer per bestelling gekocht mag worden.

Daarnaast zijn er nog een drietal tabjes Gerelateerde producten, Eigenschappen en Geavanceerd. Hierover vindt u meer in de handleiding gerelateerde producten.

Stap 7 Voer een korte productomschrijving in

Helemaal onderaan de pagina kunt u een korte productomschrijving invullen. De korte productomschrijving verschijnt normaal gesproken naast de product afbeeldingen. De normale omschrijving zal worden toegevoegd aan de Product omschrijving tab.

  • Vul een korte product omschrijving in

Stap 8 Productafbeeldingen toevoegen

Per product kunt u meerdere afbeeldingen toevoegen. Alles over afbeeldingen toevoegen vindt u in de handleidingen afbeeldingen toevoegen.

  • Voer verschillende product afbeeldingen in

Stap 9 Uitgelichte afbeelding instellen

De uitgelichte afbeelding is de hoofdafbeelding van uw product. Deze afbeelding wordt weergegeven in het product overzicht van uw webshop. Het instellen van een uitgelichte afbeelding gaat op dezelfde manier als het toevoegen van een afbeelding.

  • Voer een uitgelichte afbeelding in

Stap 10 Producttags toevoegen

U kunt per product “producttags” toevoegen. Deze producttags zijn trefwoorden die te maken hebben met uw product. Door producttags toe te voegen kunt u producten beter organiseren en wordt het zoeken op de site eenvoudiger gemaakt voor de bezoeker. De tags worden weergegeven op de productpagina. Wanneer een bezoeker klik top één van de tags zullen alle producten met die specifieke tag worden weergegeven op nieuwe pagina. Ook worden product tags gelezen door zoekmachines.

Bijvoorbeeld voor een iPhone telefoon, kunnen de volgende tags worden gebruikt: mobiele telefoon, iPhone, Apple, 4-S, Wifi, 3G, GPS.

  • Voer meerdere product tags in en scheid deze met een komma zoals bovenstaande voorbeeld

Stap 11 Productcategorieën selecteren

Aan de rechterzijde ziet u verschillende productcategorieën waar u uw product in kan plaatsen. Alles over het aanmaken van productcategorieën in WooCommerce vindt u in de handleiding productcategorieën aanmaken in WooCommerce

  • Selecteer de productcategorie waar u uw product in wilt plaatsen

Stap 12 Het product publiceren

De zichtbaarheid kan op de volgende manieren worden weergegeven:

Catalogus & zoeken Het product is bij deze optie overal zichtbaar in de webshop

Catalogus Het product is zichtbaar in het overzicht van de webshop maar niet in de zoekresultaten.

Zoeken Het product is alleen zichtbaar wanneer er op gezocht wordt via het zoekformulier.

Verborgen Het product wordt alleen weergegeven op de specifieke product pagina.

Uitgelicht product Wanneer u een product wilt uitlichten in uw webshop vinkt u de optie Uitgelicht product aan. Wanneer u tevreden bent over de product informatie en alle instellingen kunt u het product publiceren.

  • Klik op de blauwe knop Publiceren om uw product in de webshop te plaatsen

Gefeliciteerd, uw eerste product is gepubliceerd in uw webshop