Heeft jouw bedrijf al een meetplan?

door in

Heeft jouw bedrijf al een meetplan?

Veel bedrijven lopen vast op hun marketingstrategieën. Vaak worden er weinig of geen goede beslissingen gemaakt over strategieën of campagnes. Om de juiste beslissingen te kunnen nemen is het belangrijk dat argumenten onderbouwd worden met feiten.

Beslissingen kun je nemen aan de hand van verkregen data uit Google Analytics. Meten = weten is een bekende uitspraak bij veel web-analisten. Vaak zien we dat bedrijven niet de juiste informatie meten en hier door onjuiste beslissingen nemen.

Opstellen van een meetplan

Veel bedrijven verzamelen al data, maar eigenlijk hebben ze geen idee wat ze er mee moeten doen. Hoe kom je er achter wat belangrijk is voor je bedrijf om te meten? Het antwoord hierop? Een doordacht meetplan. Een doordacht meetplan is cruciaal voor je online business. Heb jij voor je bedrijf al concrete doelen gesteld? Zo niet, dan wordt het tijd dat je een meetplan op gaat zetten.

Het formuleren van een meetplan

Heldere bedrijfsdoelstellingen zijn erg belangrijk voor een goed meetplan. Op deze manier kun je bepalen of je goede of slechte beslissingen maakt en welke veranderingen er in de toekomst doorgevoerd moeten worden. Met een bedrijfsdoelstelling geef je aan waar je bedrijf voor staat en wat je nu echt wil bereiken.

  • 1. Wat zijn de doelen van je onderneming? “Ik wil (...) dus...”
  • 2. Welke strategieën gebruik je om deze doelen te bereiken? “...dus…”
  • 3. Welke metrics of Key Performance Indicators (KPI) gebruik ik om te meten of elke strategie werkt? “Dit vertaalt zich in…”
  • 4. Wat zijn mijn targets voor deze metrics? “...en ik wil de komende periode…”
Meetplan opstellenMeetplan opstellen

Je meetplan implementeren

Nu je een meetplan hebt opgesteld kun je deze gaan implementeren.

Meetplan implementerenMeetplan implementeren

In onze volgende blog gaan we dieper in op het instellen van doelen en het opzetten van je eigen dashboards in Analytics.

Meer weten over het opstellen van een meetplan?

Heb je als bedrijf nog geen meetplan en wil je hier meer over weten? Neem dan gerust op met 1 van ons marketing specialisten. We helpen je graag verder!