WooCommerce optimalisatie - Webinkel Vlagsma Tegelwalhalla

Je hebt al eens kunnen lezen over een maatwerk uitbreiding die Tussendoor heeft geschreven voor een "vloerbedrijf". We hadden het destijds al over Vlagsma Tegelwalhalla. Dit traject verliep via een andere webbouwer, waardoor dit geheel white label uitgevoerd is.

Wim en Henk, eigenaren van Vlagsma Tegelwalhalla, hebben begin 2016 echter zelf contact opgenomen met Tussendoor, omdat men benieuwd was welke stappen nog konden worden gezet binnen hun huidige WooCommerce shop met meer verkoop als resultaat.

Als gevolg van deze vraagstelling, zijn Jan en Bauke (marketing) op bezoek geweest bij Vlagsma en hebben tijdens een oriënterend gesprek een aantal wensen en pijnpunten op papier gezet. Deze zijn vervolgens verwerkt in een uitgebreid faserapport. Zo'n rapport is niets meer dan alle mogelijke optimalisaties, verdeeld over een x-aantal fases. Fase 1 zijn punten met hoge prioriteit, fase twee volgt hierna met een iets lagere prioriteit, enzovoorts. Elke fase is vervolgens uitgewerkt met de daarbij begrote uren, zodat voor beide partijen inzichtelijk is wat wanneer gebeurt en welke kosten daarmee gemoeid zijn.

404 pagina’s en server errors

Sinds februari 2016 heeft Tussendoor de WooCommerce webshop stevig onderhanden genomen. Om te beginnen zijn er honderden 404 en 500 server errors opgelost, overbodige pagina’s zijn verwijderd en/of geredirect en de shop is succesvol verhuisd naar een snelle server (VPS). Maar om echt een vooruitgang te boeken, moesten er natuurlijk meer bezoekers naar de website komen. De gebruikerservaring was voor verbetering vatbaar en het aantal verkopen kon, ook met de huidige bezoekersaantallen, omhoog geschroefd worden.

We hebben hiervoor op technisch- en visueel gebied een flink aantal wijzigingen doorgevoerd. Zo is afrekenpagina geoptimaliseerd en heeft Tussendoor er voor gezorgd dat zodra men op de afrekenpagina zit, het verlaten daarvan feitelijk nog maar op één manier kan: door daadwerkelijk af te rekenen. Ook op gebied van caching en het samenvoegen van CSS- en javascript bestanden, zijn er de nodige (snelheid)optimalisaties gerealiseerd. Dit verbetert de gebruikerservaring en zorgt voor een positievere ranking in Google.

Om de optimalisatie nog meer vorm te geven en ook een betrouwbare uitstraling te creëren richting bezoekers, is het geheel afgemaakt met een SSL certificaat. Dit komt de betrouwbaarheid van de webwinkel ten goede, maar ook Google waardeert een dergelijk slotje anno 2016,

Analytics en E-commerce

Vervolgens is Analytics volledig ingericht op een e-commerce omgeving. Waar voorheen nog niks bekend was over het conversiepercentage, weet Vlagsma nu precies welk marketing platform het meeste rendement oplevert.

Vlagsma Google AnalyticsVlagsma Google Analytics

On-page optimalisatie

Nadat Google Analytics optimaal was ingesteld, bleek al snel dat het conversiepercentage te laag lag. Verschillende overbodige elementen zijn verwijderd en naast de optimalisatie van de afrekenpagina, werden er nieuwe betaalmodules toegevoegd. Ook op SEO gebied was de site niet volledig representatief, maar na het optimaliseren van verschillende headers tags en het verwijderen van overbodige product-tags, is het conversiepercentage doormiddel van bovenstaande verbeteringen langzamerhand gaan stijgen.

Vlagsma ConversiesVlagsma Conversies

Woocommerce product feeds

Een belangrijk onderdeel dat bij Vlagsma’s Tegelwalhalla ontbrak, waren de betaalde advertenties in Google. Waar sommige bedrijven in Friesland wel eens sceptisch zijn over adverteren op het internet, was Vlagsma direct enthousiast. Nadat de website voorzien was van diverse optimalisaties, zijn we gestart met een Google product feed vanuit Woocommerce voor de verschillende wand en vloertegels. De Tegels van Vlagsma zijn nu dus gelijk in de Shopping resultaten van Google te zien.

Vlagsma Google ShoppingVlagsma Google Shopping

Hierdoor zien potentiële klanten bij een zoekopdracht naar vloertegelsdirect hoe een tegel er uit ziet, wat een tegel kost en bij welk bedrijf (Vlagsma) het te koop is. Bezoekers die op shopping resultaten klikken zitten hierdoor al dieper in de sales-funnel en zijn eerder geneigd om een aankoop te doen. Zoals verwacht bleek de Shopping Campagne een goede levert de shopping campagne verschillende verkopen op met een zeer positieve ROI.

Vlagsma over Tussendoor

In het team van Tussendoor heeft ieder zijn eigen specifieke kennisgebied. Dat geeft je als klant een prettig gevoel. Door samen duidelijke afspraken te maken, kun je samen als team de doelstellingen realiseren. Geen "Gouden Bergen beloven" mentaliteit, maar gewoon doen en eerlijk advies geven over de haalbare mogelijkheden. Altijd in prettig overleg met elkaar. Ik ben tot nu toe zeer tevreden over de samenwerking met Bauke, Jan, Rick en Erik!

Wil jij ook je WooCommerce shop optimaliseren? Neem dan gerust eens contact op met Tussendoor internet & marketing. Wij helpen je graag verder!

Vlagsma TegelwalhallaVlagsma Tegelwalhalla
Vlagsma TegelwalhallaVlagsma Tegelwalhalla
Vlagsma TegelwalhallaVlagsma Tegelwalhalla