Blog

Website hoog in Google

Door op | in Weblog

We krijgen de vraag steeds vaker.. “Ik heb een website, kunnen jullie me helpen om deze hoog in Google te krijgen?” De vraag wordt gesteld alsof het scoren in Google een trucje is (zoals 10 jaar geleden) waarna je er maanden, zo niet jaren, profijt van hebt. Helaas werkt dat tegenwoordig niet meer zo.

Tegenwoordig komt er meer kijken bij het scoren in Google dan voorheen. Google wijzigt haar algoritme een aantal keer per jaar en daar moet continu op worden geanticipeerd om hoog te blijven staan, áls je daar al staat. Het is belangrijk om een aantal factoren goed in je achterhoofd te houden als je zelf al aan de slag gaat om een basis neer te zetten voor zoekmachine optimalisatie.

Tussendoor

Om de vraag in de eerste alinea te beantwoorden (of wij kunnen helpen) is de achterliggende gedachte van Tussendoor een belangrijke factor. Vaak luidt ons antwoord namelijk uiteindelijk “nee”. Vanuit Tussendoor helpen we natuurlijk het liefst iedere klant om hoog te komen in Google, maar juist omdat er vandaag de dag zoveel bij komt kijken is het niet altijd mogelijk.

  • Welk systeem wordt momenteel gebruikt voor de website?
  • Hoe is de HTML opgebouwd, is daar al rekening gehouden met zoekmachine optimalisatie?
  • Hoe is de HTML omgezet naar een WordPress thema? Is daar ook rekening gehouden met zoekmachine optimalisatie?
  • Welke plugins zijn er gebruikt?
  • Waar wordt de website gehost?

Bovenstaande vijf vragen zijn de eerste vragen die we moeten weerleggen om enigszins een beeld te krijgen van de huidige situatie van de website. Deze vijf vragen zijn dan ook - voor iedereen - van groot belang om te kunnen scoren en hoog te komen in ze zoekmachine (Google).

Waarom

Waarom is het zo belangrijk zul je denken, om al bij de HTML rekening te houden met zoekmachine optimalisatie? Ik kan dat toch goedkoop uitbesteden en met een aantal SEO plugins zorgen dat ik hoog kom? Helaas niet..

De HTML van een website moet dusdanig zijn opgebouwd dat Google op een logische manier door de website heen kan scrollen (en lezen) en moet weten welke content wat in houdt. Met bijvoorbeeld microdata kun je Google enorm veel informatie verschaffen, maar veel mensen verwerken dit nog niet in hun ruwe HTML-bestanden.

Vervolgens wordt de basis omgezet naar WordPress en worden javascript- en css-bestanden los ingeladen via de header en de footer. Niets wordt samengevoegd en niets wordt via de functies van het thema geregistreerd of gederegistreerd. Het gevolg is dat er minstens 20 bestanden (requests) worden ingeladen, waardoor de snelheid van de site afneemt en Google je eerder afstraft dan hoog plaatst.

Het aantal plugins is van belang om een stukje kwaliteit te toetsen. Zijn er bijvoorbeeld 30 tot 40 plugins gebruik, dan weet je dat vrij weinig functionaliteit in het thema (of framework van het thema) is verwerkt. De stelregel is vaak dat hoe meer plugins worden ingeladen, hoe trager de site is (plus de kans op compatibiliteitsproblemen bij updates).

Naast dit alles is ook de hosting erg belangrijk. Zit je bij een hostingpartij die zich vooral moet positioneren als prijsvechter, dan kan dit nadelig zijn voor je resultaten. Het inladen (de responstijd) van de eerste byte is dan vaak traag en ook dit werkt nadelig voor zoekmachine optimalisatie. Win advies in en zoek een partij waarvan je overtuigd bent dat een positieve uitwerking heeft op je resultaten in plaats van een negatieve.

Wanneer helpen jullie wel

Bovenstaande punten geven in het kort aan waarom Tussendoor vaak nee moet zeggen op de vraag die bovenaan gesteld wordt. Mensen stellen de vraag nadat de nieuwe website is ontwikkeld en daarbij is geen rekening gehouden met de punten die ik net aanhaalde. Budget voor (weer) een compleet nieuwe website is er niet.

Het aanpassen van de bestaande HTML en WordPress code is vaak nog een tijdrovendere klus dan helemaal opnieuw beginnen en - omdat wij staan voor kwaliteit - is het in onze ogen vaak niet aan te raden om in dat geval te beginnen met het voeren van online marketing.

Om optimaal gebruik te maken van de kennis van Tussendoor en zo hoog mogelijk in de zoekmachine te komen is het dus van belang om vanaf de start rekening te houden met de vijf aangegeven punten of het gehele traject uit te besteden aan een expert. Je bent er dan zeker van dat vanuit de basis de focus ligt op SEO en dit niet te laat (aan het einde van het traject) aan bod komt.

Tussendoor kan natuurlijk altijd voorzien in dit traject en we heten iedereen dan natuurlijk ook enthousiast welkom als klant om het gehele traject te doorlopen. Samen neem je alle stappen door en kom je tot een gewenst resultaat met goede resultaten in de zoekmachine.

Zelf ben je belangrijk

Naast de hele techniek die hierboven wordt opgesomd ben je zelf van grote invloed op de resultaten.  Schrijf unieke content, bevind je op diverse fora, zorg dat mensen via links op je website komen, houd de content actueel en reageer snel en vriendelijk op zowel contact via mail als telefoon.

Vooral de unieke content wordt een steeds belangrijker item in de zoekmachine optimalisatie en het hoog scoren in Google.

De gedachte hierachter is dat men - ook jij en ik - de content willen lezen die we zoeken. Je wilt weten hoe je hoog moet scoren in Google? Dan heb je niets aan een matig verhaal dat 1:1 gekopieerd is van de vorige site. Daar ben je immers alweer van af. Nee, je wilt een nieuw, uniek verhaal waar je wat mee kunt. Houd vooral die gedachte in je achterhoofd bij het beheren van de site.

Wat wil je zelf zien als je een zoekopdracht plaatst? Bied dat ook aan de bezoekers van je eigen site, zij zoeken namelijk met dezelfde gedachte naar jouw verhaal.

Meer informatie?

Ben je naar aanleiding van bovenstaande nieuwsgierig wat je beter kunt doen? Ben je benieuwd hoe je website momenteel scoort? Laat het ons weten. We zijn je graag van dienst en helpen je natuurlijk graag op weg.

Tussendoor voorziet in trainingen op gebied van online marketing, doet gratis website SEO scans (die kun je hieronder aanvragen) en natuurlijk kunnen we je begeleiden en ontzorgen in het traject van een nieuwe zoekmachine vriendelijke website.

Bel ons op 068 711 09 16 of gebruik onderstaande contact formulier.