Je advertentie geweigerd? Facebook geeft inzicht in reviewproces
Je advertentie geweigerd? Facebook geeft inzcht in reviewprocess
SEO voor webshops
In het eerste kwartaal van 2021 zijn er ruim 1.000 webwinkels gestart. Wanneer deze trend doorzet zijn er in 2022 meer webshops zijn dan traditionele (non-food) winkels. Dit betekent letterlijk werk aan de winkel voor jou als online shopeigenaar, als je online zichtbaar wil zijn en blijven. Maar hoe zorg je ervoor dat je relevant blijft voor Google?
Met de huidige concurrentie is het belangrijk om gezien te worden als een relevante bron van informatie. Jij bent immers de expert in jouw vakgebied. Toch wordt het vrij lastig als niemand deze expertise online kan terugvinden. Nog lastiger is het om business te genereren wanneer niemand je website bezoekt.
Hier komt het belang van keywords om de hoek kijken, want de keuze van je keywords kan je SEO strategie maken of breken. Hoewel het niet altijd makkelijk is om de juiste keywords te vinden om traffic naar je website te sturen, het werpt uiteindelijk altijd zijn vruchten af.
Zoekwoorden analyse
Wil je achterhalen welke keywords je gebruikt om te scoren in Google? Verplaats jezelf dan in de klant. Visualiseer jezelf, zoekende naar jouw product of dienst. Wat zoek je? Hoe zoek je? Wie zoek je? Ben je gericht aan het zoeken naar de dienst of het product? Of heb je misschien een probleem waar je een oplossing voor wil?
Om je doelgroep te bereiken zul je jezelf moeten verplaatsen in je doelgroep of hulp inschakelen en je omgeving aan de tand voelen. Wat is de insteek van hun zoekopdracht? Tegen welke problemen lopen ze aan? W aar hebben ze behoefte aan? Het levert ongetwijfeld verrassende inzichten op. Wanneer je kunt achterhalen welk probleem of welke behoefte je doelgroep heeft, dan hoef je alleen nog maar het antwoord op een presenteerblaadje aan te bieden. Er zijn een aantal tools die je kunt inzetten om te beoordelen welke keywords interessant zijn.
Maar welke keywords moet ik dan precies gebruiken voor mijn webshop?
Keyword tool
SERP staat voor Search Engine Results Page (de resultatenpagina van een zoekmachine). SERP Analyse tools vertellen je de top-ranking pagina’s voor een keyword. Wanneer je een SERP analyse uitvoert voor een keyword let je in ieder geval op de zoekintentie en de relevantie van je zoekwoord en bekijk je de concurrentie op basis van dat zoekwoord.
Zoekwoorden bepalen
Oké, je hebt je verplaatst in je ideale klant en een aantal zoekwoorden opgeschreven. Vervolgens heb je deze zoekwoorden geanalyseerd in Google. What’s next?
Je hebt inmiddels een goed beeld van interessante zoekwoorden, maar welke zoekwoorden ga je gebruiken? Gebruik Google’s Keyword Planner of de Keyword Explorer van Ahrefs voor het zoekvolume op de zoekwoorden. Niet alleen krijg je inzicht in het aantal zoekopdrachten voor deze zoektermen, ook interessante alternatieven worden getoond.
Het ideale zoekwoord heeft een hoog zoekvolume en wordt door weinig concurrenten gebruikt. Is de concurrentie hoog op jouw zoekwoord? Dan is de kans kleiner dat je (snel) gaat scoren met dit zoekwoord. Het loont om te onderzoeken of er interessante variaties op jouw zoekwoord zijn.
Vergeet ook niet de zoekintentie van de bezoeker, die je hebt achterhaald in je analyse. Zoekopdrachten variëren van heel breed tot heel specifiek. Sommige zoekopdrachten bevinden zich mogelijk al op het punt waarop ze klaar zijn om een product te kopen of gebruik te maken van een dienst.
Zoek ik op 'damesjurk', dan ben ik eigenlijk aan het rondkijken en inspiratie aan het opdoen. Zoek ik op ‘groene damesjurk voor lentehuwelijk’, dan heb ik een huwelijk in het verschiet waar ik een mooie jurk wil dragen.
Het volume op ‘groene damesjurk voor lentehuwelijk’ is een stuk lager dan op ‘damesjurk’. De koopintentie is echter een stuk hoger op deze longtail zoekwoorden. Het gebruik van long-tail zoekwoorden kan dus strategisch heel interessant zijn. Hoewel het zoekvolume lager is kunnen ze je juist helpen een specifieke doelgroep voor jouw niche te targeten. Mits het zoekwoord relevant is voor jouw niche- en merk.
Koppeling met Google Analytics
Cras justo odio, dapibus ac facilisis in, egestas eget quam. Nullam id dolor id nibh ultricies vehicula ut id elit. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed posuere consectetur est at lobortis. Nullam id dolor id nibh ultricies vehicula ut id elit. Sed posuere consectetur est at lobortis. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Praesent commodo cursus magna, vel scelerisque nisl consectetur et. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Maecenas faucibus mollis.